Algemene info |
|
|
Graad en kwalificatie : bachelor in de biologie | Graad en specificatie : Bachelor of Science (BSc) | Onderwijstaal : Nederlands | Soort opleiding : academisch gerichte bacheloropleiding | Studieomvang in studiepunten : 180 |
|
|
Profilering opleiding |
|
De opleiding tot bachelor in de biologie beoogt het aanbrengen van een solide theoretische basis in de biologie, het opbouwen van een stevige bagage aan praktijkervaring en het verwerven van onderzoeksvaardigheden, zodat de afgestudeerde bachelor met succes kan instromen in de opleiding master biologie aan enig andere universiteit in Vlaanderen en Europa. Een naadloze doorstroming naar aanverwante masteropleidingen (biomedische wetenschappen, biochemie) wordt verwezenlijkt door het aanbieden van specifieke studietrajecten. Hoewel de doorstroming naar de masteropleidingen prioritair is, kan de bachelor in de biologie eventueel ook uitstromen naar de arbeidsmarkt. In de opleiding wordt ook aandacht gegeven aan employability skills, een pakket van academische en praktijkgerichte competenties die levenslang kunnen ingezet worden in een steeds evoluerende kennismaatschappij. De studenten maken tijdens hun bacheloropleiding kennis met de brede waaier aan biologische disciplines, van het moleculaire niveau tot het ecosysteemniveau. Er is aandacht voor de diversiteit aan organismen, de fysiologie en de genetica, de cellulaire en moleculaire biologie, de ecologie en de milieukunde met de evolutieleer als overkoepelende theorie. In het eerste jaar komen biologische basiswetenschappen aan bod zoals de celbiologie, de genetica, de evolutieleer, de fysiologie en biochemie, als ook een eerste kennismaking met de biodiversiteit en de omgeving. In het tweede jaar staan de ecologie en het veldwerk op het voorplan samen met de verdere studie van de biodiversiteit. Tevens wordt de moleculaire genetica behandeld. Het derde jaar heeft aandacht voor de maatschappelijke, filosofische en ethische aspecten die biologen aanbelangen. Daarnaast kunnen studenten kiezen voor een verdieping in de ecologie en biodiversiteit, de moleculaire biologie, of een pakket leraarschap. Alternatieven zijn een buitenlandse studieperiode (Erasmus uitwisseling) en studiepaketten die een rechtreekse doorstroming garanderen naar masters biomedische wetenschappen of biochemie. De bachelor in de biologie krijgt tevens een basisvorming in chemie en biofysica, de student leert biologische processen wiskundig beschrijven en kan biologische data statistisch analyseren. Veel aandacht wordt besteed aan de praktische vorming, zowel tijdens de laboratoriumoefeningen als tijdens het veldwerk, waarmee de studenten vanaf het eerste jaar kennis maken. In de lente zijn meerdere excursies voorzien, in alle studiejaren. In het tweede jaar verblijven de studenten een week in een marien biologisch station. Daarnaast zijn er veldstages mogelijk in Het Nationaal Park Hoge Kempen of in een mediterraan gebied. Er kan gewerkt worden aan een project voor de bescherming van een waardevol natuurgebied in samenwerking met een natuurorganisatie. De bachelor in de biologie wordt natuurlijk ook voorbereid op zijn functie als onderzoeker: het tweede jaar wordt afgesloten met een projectpracticum, waarbij studenten in teamverband een klein onderzoek uitvoeren. Ze kunnen hier hun creativiteit laten zegevieren en de tot dan toe opgedane kennis toepassen. Ook in het derde jaar zal de student aan onderzoek doen, nu op individuele basis en geïntegreerd in een onderzoeksgroep of -instituut of met een externe organisatie. Wetenschappelijke teksten analyseren en schrijven, het gebruik van databanken, mondeling communiceren, het zijn allemaal onderzoeksvaardigheden die worden aangeleerd.
|
|
Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies |
|
Begincompetenties In principe biedt elke richting van het secundair onderwijs voldoende voorkennis voor het volgen van de bacheloropleiding in de biologie. Voornaamste voorwaarden zijn, een voldoende redeneervermogen en volharding in het studeren. Een richting met in de derde graad minstens vier uren wiskunde per week of een richting met Latijn, biedt de beste garanties. Studenten kunnen hun wiskunde opfrissen door deelname aan een septembercursus wiskunde. Ook voor chemie wordt er een opfriscursus in september voorzien. Toelatingsvoorwaarden Algemene toelatingsvoorwaarden: bezit van een diploma van secundair onderwijs. Bijkomende informatie zie het onderwijs- en examenreglement |
|
Competentieprofiel |
|
|
1 | EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | 2 | EC 2: De bachelor Biologie heeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zij kan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveaus integreren in de evolutietheorie. | 3 | EC 3: De bachelor Biologie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevante wetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | 4 | EC 4: De bachelor Biologie kan mathematische en/of statistische begrippen en modellen correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van eenvoudige biologische problemen en gegevensverzamelingen om tot een gefundeerde conclusie te komen. | 5 | EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen. | 6 | EC 6: De bachelor Biologie kan onder begeleiding een beperkt onderzoek concipiëren: hij/zij is in staat een biologisch(e) probleem en hypothese te formuleren en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Hiertoe kan hij/zij wetenschappelijke bronnen, inclusief anderstalige, raadplegen en gebruiken. | 7 | EC 7: De bachelor Biologie kan onder begeleiding onderzoeksmethodes en interpretaties kritisch evalueren en de intrinsieke onzekerheden en beperkingen plaatsen.
| 8 | EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | 9 | EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management). | 10 | EC 10: De bachelor Biologie is in staat als lid van een team te functioneren. | 11 | EC 11: De bachelor Biologie gedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline. | 12 | EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid.
|
|
|
Naar het buitenland tijdens je studies |
|
In het derde bachelorjaar kunnen bachelorstudenten biologie gedurende één semester aan een buitenlandse universiteit studeren in het kader van Erasmus. Kandidaatstelling gebeurt reeds in het 2de bachelorjaar. Het studieverblijf heeft steeds plaats in het tweede semester van het derde bachelorjaar, waarbij er kan gekozen worden uit 5 tot 10 bestemmingen.
Als je een minder lang studieverblijf verkiest: in de nabije toekomst zullen er ook éen of meer summer schools aan het internationale studieaanbod worden toegevoegd. Deze summer schools vinden meestal plaats in de zomermaanden en duren meestal éen tot twee weken. Ideaal dus om in de zomervakantie tussen tweede en derde bachelorjaar je internationale horizon wat te verbreden.
Met het selectievak International School (4119) kun je op eigen initiatief een internationale cursus of stage aan de examencommissie voorleggen. Mits goedkeuring van de examencommissie kun je deze cursus of stage in je programma opnemen. |
|
Organisatie onderwijs/evaluatie |
|
Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam. Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.
Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel. |
|
Modeltraject 1ste bachelorjaar |
|
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject 2de bachelorjaar |
|
Tot het opleidingsonderdeel "Mariene stage en veldwerk" in het 2e bachelorjaar behoort een meerdaagse veldstage in Wimereux, Frankrijk. Aangezien deze stage rechtstreeks afhankelijk is van de getijden, bestaat de mogelijkheid dat ze georganiseerd wordt in de paasvakantie. Van de studenten wordt hiervoor enig begrip en flexibiliteit gevraagd. |
|
Studenten die zich op het ondernemerschap willen oriënteren, kunnen bovenop hun studiepakket in 2 BA Biologie 3764 | Bouwstenen van ondernemerschap volgen. Dit opleidingsonderdeel wordt extra curriculair via een creditcontract opgenomen. |
|
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject 3de bachelorjaar |
|
Het derde bachelorjaar bestaat uit verplichte gemeenschappelijke opleidingsonderdelen, verplichte opleidingsonderdelen afhankelijk van de gekozen optie (moleculaire biologie en biotechnologie, eccologie en biodiversiteit, biochemie of onderwijs), keuzevakken biologie en verbredingsvakken. Studenten die de optie vrije keuze opnemen volgen de verplichte gemeenschappelijke opleidingsonderdelen aangevuld met keuzevakken biologie en verbredingsvakken.
De keuze dient ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de voorzitter van de examencommissie. Criteria hierbij zijn volgtijdelijkheid, gelijkheid van doelstellingen/inhoud, overgang naar de master (zie vervolgmogelijkheden). Mits goedkeuring van de examencommissie kunnen andere opleidingsonderdelen opgenomen worden.
De verbredingsvakken worden gevolgd in aanschuifonderwijs, volgens de planning van de opleiding waarbinnen wordt aangeschoven.
Voor`Project+` (3454) en `International interdisciplinary project` (4009) geldt dat studenten slechts een van beide opleidingsonderdelen in hun studietraject mogen opnemen.
Studenten die zich verder op het ondernemerschap willen richten, kunnen bovenop hun studiepakket in 3 BA Biologie 3945 | Business planning (volgend op 3764 Bouwstenen van ondernemerschap) en/of 3253 | Ondernemerszin volgen. Deze opleidingsonderdelen worden extra curriculair via een creditcontract opgenomen.
Het eindproject is uitgesloten van tolerantie (examenregeling art.4.7, lid 2). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject van 30 SP per studiejaar en geïndividualiseerd traject |
|
1ste, 2de en 3de Bachelorjaar Een zestal opleidingsonderdelen (totaal 30 studiepunten) mits inachtneming van de vereiste begincompetenties en mits goedkeuring van de examencommissie. Geïndividualiseerde trajecten Zie hiervoor het onderwijs en examenreglement |
|
Academische kalender en belangrijke data |
|
Examencommissie |
|
Vervolgmogelijkheden |
|
De bacheloropleiding in de biologie aan de UHasselt bereidt de studenten degelijk voor op verschillende vervolgmasters. Voor de toegang tot bepaalde vervolgmasters is een vooropgesteld vakkenpakket in de bacheloropleiding vereist of aanbevolen. Een overzicht van mogelijke vervolgmasters wordt hierna weergegeven.
|
|
- Master in de biologie |
|
- Educatieve master Wetenschappen en Technologie aan de UHasselt |
|
- Master in de biochemie en de biotechnologie aan de Universiteit Antwerpen: om rechtstreeks toegelaten te worden dienen de studenten vanaf 2016-17 de optie Biochemie te volgen |
|
- Master of Biomedical Sciences met afstudeerrichting "Environmental Health Sciences" of "Molecular Mechanisms in Health and Disease" of "Bioelectronics and nanotechnology" en Master in de biomedische wetenschappen met afstudeerrichting "Klinische biomedische wetenschappen" aan de transnationale Universiteit Limburg (campus UHasselt)
Om rechtstreeks toegelaten te worden dienen de studenten volgende keuzevakken uit de bachelor biologie op te nemen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Master of Statistics aan de transnationale Universiteit Limburg (campus UHasselt): toelating op dossier
|
|
- Master of Medical Biology aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Studenten dienen de optie Moleculaire Biologie en Biotechnologie te volgen en de volgende keuzevakken op te nemen:
|
|
|
|
Master of Biology aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Studenten dienen het volgende keuzevak op te nemen:
|
|
|
|
Vervolgmaster met voorwaarden (mits het slagen in een voorbereidingsprogramma):
Master in de mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt |
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Reglementen |
|
|
|