Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Filosofie van het wonen (2406)
|
3,0 stptn |
|
|
Geschiedenis van de interieurarchitectuur (2399)
|
3,0 stptn |
|
|
Semiotiek van kunst en ruimte (2398)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelorjaar in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan een interieure ruimte, al dan niet van architectuurhistorische waarde, ontwerpen waarbij men de beleving en wensen van de gebruiker en/of opdrachtgever steeds centraal stelt. | - EC
| Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur. | - EC
| Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context kritisch kaderen, bewaken en profileren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Herbestemming
Actualia herbestemming behandelt de hedendaagse theorie en praktijk van herbestemming van erfgoed. De colleges zijn georganiseerd rond een aantal thema's: op welke manier verhoudt herbestemming zich tot restoratie en conservatie? Hoe kan een gebouw aangepst worden aan een nieuw programma en vice versa? Hoe kunnen we omgaan met de immateriële waarden van een plek bij herbestemming? Welke concepten uit andere disciplines kunnen een inspiratie vormen bij herbestemming van gebouwen? Wat kunnen we leren van informele en/of spontaan hergebruik van sites en gebouwen door de lokale gemeenschap? De lessen combineert analyse van historische en hedendaagse voorbeelden met theorieën rond herbestemming.
Meubel
De student kan een systematische analyse van een meubel genereren + de betekenis in een wooncontext duiden. De student kan de functie en de betekenis van het meubel/wonen binnen een ruime historische en maatschappelijke context onderzoeken. Hij of zij is in staat het materiaalgebruik en de constructieve opbouw van het meubel/object te analyseren en deze analyse te presenteren in een schriftelijk verslag. In de hoorcolleges worden de verschillende facetten van meubelconstructie / ontwerp afzonderlijk behandeld: geschiedenis, theorievorming, onderzoeksmethoden, relatie tot andere disciplines (in de context van wonen) zoals (interieur)architectuur en monumentenzorg, architecturale typologieën en de doordachte inpassing er van.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel indien geslaagd voor het volledige deel van herbestemming (minstens 10 op 20) kan het deelcijfer behouden worden |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel indien geslaagd (minstens 10 op 20) op het volledige deel meubel/herbestemming kan het deelcijfer behouden worden voor deze module |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient elke afwezigheid tijdens het groepswerk te wettigen. Het groepswerk dient tijdig ingeleverd te worden, zoals afgesproken in de les. De student dient zowel voor het volledige deel herbestemming (zowel tijdens de onderwijsperiode als tijdens de examenperiode) als voor het deel meubel minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | In geval van ongewettigde afwezigheid tijdens het groepswerk, komt de student niet in aanmerking voor een cijfer op dit examendeel. Bij niet of laattijdig inleveren van het werkstuk, ontvangt de student 0 voor dit examendeel.
Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij het volledige opleidingsonderdeel hernemen. |
|
|
|
Extra info | Het gesloten boek examen omvat een deel meubel (50%) en een deel herbestemming (25%). Permanente evaluatie omvat een groepswerk met focus op herbestemming. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | schriftelijk gesloten boek examen: meubel (50%) en herbestemming (50%) |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Adaptive Reuse of the Built Heritage: Concepts and Cases of an Emerging Discpline.,Plevoets, B. en Van Cleempoel, K.,Routledge,9781138062764,paperback |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateiraal ((ingesproken)powerpoints, Pdf-bundel/reader en andere documenten in les besproken/getoond) worden steeds via blackboard ter beschikking gesteld. Zowel voor meubel als herbestemming is blackboard het communicatiekanaal en doorgeefluik. |
|
|
|
|
|
 | schakelprogramma master in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
Herbestemming
Actualia herbestemming behandelt de hedendaagse theorie en praktijk van herbestemming van erfgoed. De colleges zijn georganiseerd rond een aantal thema's: op welke manier verhoudt herbestemming zich tot restoratie en conservatie? Hoe kan een gebouw aangepst worden aan een nieuw programma en vice versa? Hoe kunnen we omgaan met de immateriële waarden van een plek bij herbestemming? Welke concepten uit andere disciplines kunnen een inspiratie vormen bij herbestemming van gebouwen? Wat kunnen we leren van informele en/of spontaan hergebruik van sites en gebouwen door de lokale gemeenschap? De lessen combineert analyse van historische en hedendaagse voorbeelden met theorieën rond herbestemming.
Meubel
De student kan een systematische analyse van een meubel genereren + de betekenis in een wooncontext duiden. De student kan de functie en de betekenis van het meubel/wonen binnen een ruime historische en maatschappelijke context onderzoeken. Hij of zij is in staat het materiaalgebruik en de constructieve opbouw van het meubel/object te analyseren en deze analyse te presenteren in een schriftelijk verslag. In de hoorcolleges worden de verschillende facetten van meubelconstructie / ontwerp afzonderlijk behandeld: geschiedenis, theorievorming, onderzoeksmethoden, relatie tot andere disciplines (in de context van wonen) zoals (interieur)architectuur en monumentenzorg, architecturale typologieën en de doordachte inpassing er van.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel indien geslaagd voor het volledige deel van herbestemming (minstens 10 op 20) kan het deelcijfer behouden worden |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel indien geslaagd (minstens 10 op 20) op het volledige deel meubel/herbestemming kan het deelcijfer behouden worden voor deze module |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient elke afwezigheid tijdens het groepswerk te wettigen. Het groepswerk dient tijdig ingeleverd te worden, zoals afgesproken in de les. De student dient zowel voor het volledige deel herbestemming (zowel tijdens de onderwijsperiode als tijdens de examenperiode) als voor het deel meubel minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | In geval van ongewettigde afwezigheid tijdens het groepswerk, komt de student niet in aanmerking voor een cijfer op dit examendeel. Bij niet of laattijdig inleveren van het werkstuk, ontvangt de student 0 voor dit examendeel.
Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij het volledige opleidingsonderdeel hernemen. |
|
|
|
Extra info | Het gesloten boek examen omvat een deel meubel (50%) en een deel herbestemming (25%). Permanente evaluatie omvat een groepswerk met focus op herbestemming. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | schriftelijk gesloten boek examen: meubel (50%) en herbestemming (50%) |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Adaptive Reuse of the Built Heritage: Concepts and Cases of an Emerging Discpline.,Plevoets, B. en Van Cleempoel, K.,Routledge,9781138062764,paperback |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateiraal ((ingesproken)powerpoints, Pdf-bundel/reader en andere documenten in les besproken/getoond) worden steeds via blackboard ter beschikking gesteld. Zowel voor meubel als herbestemming is blackboard het communicatiekanaal en doorgeefluik. |
|
|
|
|
|
 | voorbereidingsprogramma master in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
Herbestemming
Actualia herbestemming behandelt de hedendaagse theorie en praktijk van herbestemming van erfgoed. De colleges zijn georganiseerd rond een aantal thema's: op welke manier verhoudt herbestemming zich tot restoratie en conservatie? Hoe kan een gebouw aangepst worden aan een nieuw programma en vice versa? Hoe kunnen we omgaan met de immateriële waarden van een plek bij herbestemming? Welke concepten uit andere disciplines kunnen een inspiratie vormen bij herbestemming van gebouwen? Wat kunnen we leren van informele en/of spontaan hergebruik van sites en gebouwen door de lokale gemeenschap? De lessen combineert analyse van historische en hedendaagse voorbeelden met theorieën rond herbestemming.
Meubel
De student kan een systematische analyse van een meubel genereren + de betekenis in een wooncontext duiden. De student kan de functie en de betekenis van het meubel/wonen binnen een ruime historische en maatschappelijke context onderzoeken. Hij of zij is in staat het materiaalgebruik en de constructieve opbouw van het meubel/object te analyseren en deze analyse te presenteren in een schriftelijk verslag. In de hoorcolleges worden de verschillende facetten van meubelconstructie / ontwerp afzonderlijk behandeld: geschiedenis, theorievorming, onderzoeksmethoden, relatie tot andere disciplines (in de context van wonen) zoals (interieur)architectuur en monumentenzorg, architecturale typologieën en de doordachte inpassing er van.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel indien geslaagd voor het volledige deel van herbestemming (minstens 10 op 20) kan het deelcijfer behouden worden |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel indien geslaagd (minstens 10 op 20) op het volledige deel meubel/herbestemming kan het deelcijfer behouden worden voor deze module |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient elke afwezigheid tijdens het groepswerk te wettigen. Het groepswerk dient tijdig ingeleverd te worden, zoals afgesproken in de les. De student dient zowel voor het volledige deel herbestemming (zowel tijdens de onderwijsperiode als tijdens de examenperiode) als voor het deel meubel minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | In geval van ongewettigde afwezigheid tijdens het groepswerk, komt de student niet in aanmerking voor een cijfer op dit examendeel. Bij niet of laattijdig inleveren van het werkstuk, ontvangt de student 0 voor dit examendeel.
Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij het volledige opleidingsonderdeel hernemen. |
|
|
|
Extra info | Het gesloten boek examen omvat een deel meubel (50%) en een deel herbestemming (25%). Permanente evaluatie omvat een groepswerk met focus op herbestemming. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | schriftelijk gesloten boek examen: meubel (50%) en herbestemming (50%) |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Adaptive Reuse of the Built Heritage: Concepts and Cases of an Emerging Discpline.,Plevoets, B. en Van Cleempoel, K.,Routledge,9781138062764,paperback |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateiraal ((ingesproken)powerpoints, Pdf-bundel/reader en andere documenten in les besproken/getoond) worden steeds via blackboard ter beschikking gesteld. Zowel voor meubel als herbestemming is blackboard het communicatiekanaal en doorgeefluik. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|