View the form in English. |
|
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Dimensioneren van beton- en metselwerkconstructies 1 (2664)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | master in de industriële wetenschappen: bouwkunde | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| De student kan op een gestructureerde manier een paper opstellen over een innovatie topic in beton. | | - DC
| DC-M10 - kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| De student kan een groepsopdracht succesvol uitvoeren. | | - DC
| DC-M11 - handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | - BC
| De student maakt kennis met BIM en numeriek modelleren vanuit een internationaal perspectief. | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde beoordeelt en maakt een verantwoorde selectie van kwalitatieve ontwerp en -uitvoeringsmethoden rekening houdend met budget, duurzaamheid, veiligheid, ergonomische aspecten en innovatieve technologieën. | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kent de basisbegrippen met betrekking tot BIM en numeriek modelleren. | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student heeft inzicht in recente innovaties met betrekking tot de toepassing van het materiaal beton. | | | - BC
| De student heeft inzicht in recente innovaties met betrekking tot de toepassing van betonnen componenten. | | | - BC
| De student heeft inzicht in recente innovaties met betrekking tot de modellering en berekening van het materiaal beton. | | | - BC
| De student heeft inzicht in recente innovaties met betrekking tot de modellering en berekening van betonnen componenten en gebouwen. | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan zelfstandig relevante informatie opzoeken met betrekking tot innovaties in beton. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In deze cursus gaan we onder andere in op:
Innovatieve toepassingen van beton op:
- materiaalniveau
- componentniveau
- structuurniveau
Innovatieve (numerieke) modellen op:
- materiaalniveau
- componentniveau
- structuurniveau
Building information modelling (BIM)
Ontwerpmethodologieën
Innovatiestrategieën aan de hand van reëel voorbeeld
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
Andere (Engels) | written group report |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het gebruik van een grafische rekenmachine is toegelaten op voorwaarde dat het werkgeheugen én het permanent geheugen leeg zijn voor de start van het examen. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | The use of a graphic calculator is allowed provided that both the working memory and the permanent memory are empty before the start of the exam. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie (35%) van de eerste examenkans blijven behouden. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | The marks of the continuous assessment (35%) of the first exam period are maintained. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handouts van dia’s: digitaal beschikbaar op elektronisch leerplatform |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit keuze-opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Gebouwen. Het bouwt verder op de opgedane kennis in Structuurmechanica en Bouwmaterialen en bereidt de student voor op het toepassen van recente innovaties in beton in zijn toekomstige professionele loopbaan.
Relatie met onderzoek De onderzoeksgroep bouwkunde (CERG) heeft een speerpunt in de ontwikkeling van geïntegreerde structurele oplossingen die gebruik maken van betonnen elementen alsook met het ontwikkelen van nieuwe numerieke methodes voor het modelleren van brosse en semi-brosse materialen en structuren. CERG is ook betrokken bij internationale onderzoeksactiviteiten in deze domeinen. Dit biedt een belangrijke meerwaarde voor het onderwijs.
Relatie met werkveld De inhoud van de cursus speelt in op actuele noden van het werkveld (bv. BIM, modelleren, ...). |
|
|
|
|
|
 | exchange industriële wetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
In deze cursus gaan we onder andere in op:
Innovatieve toepassingen van beton op:
- materiaalniveau
- componentniveau
- structuurniveau
Innovatieve (numerieke) modellen op:
- materiaalniveau
- componentniveau
- structuurniveau
Building information modelling (BIM)
Ontwerpmethodologieën
Innovatiestrategieën aan de hand van reëel voorbeeld
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
Andere (Engels) | written group report |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het gebruik van een grafische rekenmachine is toegelaten op voorwaarde dat het werkgeheugen én het permanent geheugen leeg zijn voor de start van het examen. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | The use of a graphic calculator is allowed provided that both the working memory and the permanent memory are empty before the start of the exam. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie (35%) van de eerste examenkans blijven behouden. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | The marks of the continuous assessment (35%) of the first exam period are maintained. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handouts van dia’s: digitaal beschikbaar op elektronisch leerplatform |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit keuze-opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Gebouwen. Het bouwt verder op de opgedane kennis in Structuurmechanica en Bouwmaterialen en bereidt de student voor op het toepassen van recente innovaties in beton in zijn toekomstige professionele loopbaan.
Relatie met onderzoek De onderzoeksgroep bouwkunde (CERG) heeft een speerpunt in de ontwikkeling van geïntegreerde structurele oplossingen die gebruik maken van betonnen elementen alsook met het ontwikkelen van nieuwe numerieke methodes voor het modelleren van brosse en semi-brosse materialen en structuren. CERG is ook betrokken bij internationale onderzoeksactiviteiten in deze domeinen. Dit biedt een belangrijke meerwaarde voor het onderwijs.
Relatie met werkveld De inhoud van de cursus speelt in op actuele noden van het werkveld (bv. BIM, modelleren, ...). |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| ENG&TECH 2. De educatieve master beheerst een geheel van technieken en technologieën relevant voor zijn specifieke vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks‑ en/of innovatiecomponent. | - EC
| ENG&TECH 3. De educatieve master heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor zijn specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In deze cursus gaan we onder andere in op:
Innovatieve toepassingen van beton op:
- materiaalniveau
- componentniveau
- structuurniveau
Innovatieve (numerieke) modellen op:
- materiaalniveau
- componentniveau
- structuurniveau
Building information modelling (BIM)
Ontwerpmethodologieën
Innovatiestrategieën aan de hand van reëel voorbeeld
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
Andere (Engels) | written group report |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het gebruik van een grafische rekenmachine is toegelaten op voorwaarde dat het werkgeheugen én het permanent geheugen leeg zijn voor de start van het examen. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | The use of a graphic calculator is allowed provided that both the working memory and the permanent memory are empty before the start of the exam. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie (35%) van de eerste examenkans blijven behouden. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | The marks of the continuous assessment (35%) of the first exam period are maintained. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handouts van dia’s: digitaal beschikbaar op elektronisch leerplatform |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit keuze-opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Gebouwen. Het bouwt verder op de opgedane kennis in Structuurmechanica en Bouwmaterialen en bereidt de student voor op het toepassen van recente innovaties in beton in zijn toekomstige professionele loopbaan.
Relatie met onderzoek De onderzoeksgroep bouwkunde (CERG) heeft een speerpunt in de ontwikkeling van geïntegreerde structurele oplossingen die gebruik maken van betonnen elementen alsook met het ontwikkelen van nieuwe numerieke methodes voor het modelleren van brosse en semi-brosse materialen en structuren. CERG is ook betrokken bij internationale onderzoeksactiviteiten in deze domeinen. Dit biedt een belangrijke meerwaarde voor het onderwijs.
Relatie met werkveld De inhoud van de cursus speelt in op actuele noden van het werkveld (bv. BIM, modelleren, ...). |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|