Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Overgangscurriculum | 216 | 8,0 | 216 | 8,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan in functie van preventief of curatief handelen een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. (Deze competentie heeft betrekking op courante problematieken en bevindt zich op basisniveau.) | | - DC
| De student heeft kennis en inzicht in de normale ontwikkeling, functie en structuur van het zenuwstelsel op micro en op macroniveau. | | | - BC
| De student kan de belangrijkste onderdelen van het zenuwstelsel herkennen en benoemen op ruimtelijke modellen, digitaal beeldmateriaal en op een dood menselijk lichaam. | | | - BC
| De student kan het verloop van de perifere zenuwen op het lichaam aanduiden en op voorzichtige wijze neurotension tests uitvoeren voor de voornaamste perifere zenuwen. | | | - BC
| De student kan autonome neurofysiologische reacties op stressprovocaties of relaxatie herkennen en relateren aan het principe van autoregulatie binnen de biofeedback therapie. | | - DC
| De student heeft kennis en inzicht van de manier waarop het zenuwstelsel elektrochemisch communiceert. | | | - BC
| De student kan de basisbegrippen binnen de elektrotherapie uitleggen en de bevindingen vanuit de elektrotherapietesten extrapoleren naar de praktijkcontext. | | | - BC
| De student kan aan de hand van elektromyografische registraties spierfunctie, schouderasymetrieën en ergonomie evalueren en in verband brengen met een kinesitherapeutische handeling. | | - DC
| De student heeft kennis en inzicht van de interactie tussen sensoriek en motoriek. | | | - BC
| De student kan het kinesitherapeutisch onderzoek van sensoriek, motoriek en sensomotorische functie uitvoeren, registreren en interpreteren. | | | - BC
| De student kan op basis van een klinische gegeven het kinesitherapeutisch onderzoek van sensoriek, motoriek en sensomotorische functies toelichten. | | - DC
| De student heeft kennis van de dynamiek binnen het zenuwstelsel, belangrijk voor leerprocessen alsook de neurologische revalidatie. | | | - BC
| De student kan differentiëren tussen de fenomenen habituatie, leren en geheugen en cellulair herstel na schade van het zenuwstelsel. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Binnen de revalidatie van neurologische patiënten dienen kinesitherapeuten de meest effectieve patiënt gerichte interventie aan te bieden. Gezien patiënten gedurende dit proces veelal nieuwe vaardigheden moeten aanleren is het belangrijk dat de therapeut weet hoe hij dit proces kan optimaliseren. Centraal staat daarom het aanleveren van fundamentele inzichten in de structuur, specifieke eigenschappen van het zenuwstelsel en de manier waarop het zenuwstelsel communiceert. In het bijzonder gaat de aandacht naar de interactie tussen sensoriek en motoriek alsook de dynamiek binnen het zenuwstelsel belangrijk voor haar eigen ontwikkeling en leerprocessen alsook de neurologische revalidatie. Bewegen alsook het leren van bewegingen zijn dus zonder het zenuwstelsel gewoon ondenkbaar. Cruciaal hierin zijn een aantal unieke basiseigenschappen van dit zenuwstelsel zoals waarneming (sensorische processen), actie (motorische processen), bewustzijn, aandacht, geheugen en leren (plasticiteit van het zenuwstelsel), emotie en cognitie (opbouw van kennisbestand). Deze eigenschappen maken ons tevens uniek als mens.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 8,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient het schriftelijk examen gedeelte klinisch redeneren af te leggen. |
|
|
|
Gevolg | Het mondeling examen wordt niet afgenomen indien de student het schriftelijk examen gedeelte klinisch redeneren niet heeft afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verplicht: reflexhamer en dermografisch potlood |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|