Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
1ste masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
3de bachelorjaar handelsingenieur | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
3de bachelorjaar in de biologie vrije keuze aanvulling | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
3de bachelorjaar in de informatica | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
3de bachelorjaar in de wiskunde optie vrije keuze aanvulling | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
keuze master voor corporate (UH) | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
keuze master voor private (UH) | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
master rechten OR | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
master rechten RB | Keuze | 81 | 3,0 | 30 | 51 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student bezit de capaciteit om respectvol te interageren met met mensen die verschillende culturele oriëntaties vertegenwoordigen en ontwikkelt hiervoor een open blik op de wereld. | - EC
| De student is in staat om te gaan met de complexiteit en onzekerheden van duurzaamheidsproblemen. Hij/zij kan onderlinge verbanden detecteren om daaruit constructieve interventies aan te gaan. | - EC
| De student is in staat om in een interdisciplinaire context samen te werken waarin hij/zij de eigen rol kan duiden en de verhouding tot de anderen . | - EC
| De student kan kennis opbouwen via het verzamelen van informatie, verwerken en beoordelen. | - EC
| De student leert zichzelf kennen door schriftelijke zelfreflectie en door discussie over zijn/haar werk. | - EC
| De student weet welke vaardigheden noodzakelijk zijn om ondernemerszin te ontwikkelen en initiatieven in ondernemerschap te nemen. | - EC
| De student is bewust van de invloed van (de eigen) cultuur op de betekenis van maatschappelijke vraagstukken betreffend noord-zuid relaties, internationale instituties, actuele maatschappelijke fenomenen en de uitdagingen van duurzame ontwikkeling en kan hierover in dialoog treden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De algemene doelstelling van dit opleidingsonderdeel is het in team uitwerken van een interdisciplinair real life project. Ieder academiejaar wordt één nieuw technologisch real life project geselecteerd (vb. fiets van de toekomst, intelligente kleding, milieu/gezondheidssensor, drone-toepassing,...) dat over een periode van een academiejaar dient uitgewerkt te worden van probleemstelling tot prototype met tevens aandacht voor economische valorisatie (vb. IP, businessplan, marketing,..). Deze projecten kunnen gebeuren in samenwerking met externe partners. Een voorbeeld van een dergelijk real life project is het ESA-project ‘OSCAR’ waarbij een team van UH-studenten een module hebben ontwikkeld voor het testen van nieuwe generatie zonnecellen en magnetometer voor ruimtevaartapplicaties en dat met een BEXUS-onderzoeksballon gelanceerd wordt vanuit de ESA-basis in Kiruna (Zweden). Andere recente voorbeelden zijn de ontwikkeling van het BHIPV-project – “Bird House Integrated Photovoltaics”, een vogelkastje met zonnepanelen en online gassensor, en interdisciplinaire projecten voor de Polar Circle Expedition. Voor de uitwerking van een dergelijk project is nood aan teamleden met een verschillende achtergrond : wetenschappen, informatica, ingenieurswetenschappen, (bio-)medische wetenschappen tot economie/rechten. Voor de werkbaarheid van het team zal de omvang beperkt worden gehouden (<12 teamleden).
|
|
|
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Project-meetings (X-Tiger-teams) ✔
|
|
|
|
|
|
Brainstormsessies ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
locatiebezoeken ✔
|
|
|
praktijkgetuigenissen ✔
|
|
|
Projectmanagementsessies ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | De evaluatie is gebaseerd op de uitwerking van een technologisch project in teamverband (15/20 – met tussentijdse evaluatie van deelaspecten) en een eindpresentatie (5/20). |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | de tweede examenkans bestaat uit het uitwerken van een individueel geformuleerde portfolio-opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Geen bijzondere voorkennis is vereist. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader (selectie van project-gerelateerde artikels en teksten ; cfr. Blackboard). |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|