Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Methodologie 4: Bachelorscriptie (2126)
|
6,0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Masterproef: Rechtswetenschappelijk schrijven (3881)
|
3,0 stptn |
|
|
Methodologie 2 voor masterproef: Stage (4137)
|
3,0 stptn |
|
|
Methodologie 3 voor masterproef: Logica (3880)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste masterjaar in de rechten | Overgangscurriculum | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | | - DC
| De student houdt rekening met de maatschappelijke context waarin rechtswetenschappelijk onderzoek gevoerd wordt. Hij is in staat om ook andere dan zuiver judirisch-technische onderzoeksvragen te beantwoorden en kan normatieve en evaluatieve onderzoeksvragen op gepaste gronden onderzoeken en hierbij zo nodig de ethische aspecten van de juridische vraagstelling in rekening nemen. De student is in staat de resultaten van de diverse sociale hulpwetenschappen in zijn juridisch onderzoek te integreren, hetgeen onder meer vereist dat hij de sterktes en zwakten van de daarin gehanteerde onderzoeksmethoden kan onderscheiden, tabellen correct kan interpreteren en dergelijke onderzoeksverslagen kritisch kan beoordelen. | | - DC
| De student kan in een situatie verschillende dimensies onderkennen en betrekken in zijn analyse en zijn overtuigingsstrategie. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan in teamverband op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling in een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student kan in samenwerking met een medestudent een rechtswetenschappelijk onderzoek voeren en voorstellen en hierbinnen een evenwichtige taakverdeling afspreken. De student kan door het opstellen van kritische, doch correcte peer review-verslagen zijn medestudenten vooruithelpen bij hun eigen onderzoek. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | | - DC
| De student kan de geldigheid van een redenering nagaan en op een logisch gestrenge en heldere wijze een betoog opbouwen. De student kan in een helder, duidelijk, vlot en bondig taalgebruik de resultaten weergeven van een rechtswetenschappelijk onderzoek van relatief beperkte omvang. Hij formuleert zijn gedachten zakelijk en juridisch en maakt een correct gebruik van de juridische terminologie. De student maakt geen spellingsfouten of grammaticale fouten en respecteert de vormelijke vereisten. De student kan zijn onderzoeksresultaten op heldere wijze mondeling toelichten en is in staat te antwoorden op vragen over zijn onderzoek. | | - DC
| De student kan schriftelijk en mondeling zijn oplossingsstrategie, zijn oplossingsmethode en zijn effectieve redenering toelichten voor juristen en leken.De student is in staat om kritisch te reflecteren, na debat, over de concrete formuleringswijze van de eigen standpunten en van deze van collegas. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | | - DC
| De student kan zelfstandig relevante literatuur identificeren, deze verwerken en zijn leerproces evalueren aan de hand van de feedback van medestudenten en docenten tijdens de onderwijsgroepen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen. | | - DC
| De student krijgt zowel Nederlandstalig als Frans- en Engelstalig bronnenmateriaal aangereikt via het blokboek en Blackboard. De student moet deze teksten zelfstandig lezen/verwerken met het oog op de voorbereiding van het hoorcollege en de OG's. De inhoud van de tekst behoort tot leerstof die moet kunnen worden toegepast. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker, hierover kritisch reflecteren en rapporteren. | | - DC
| De student kan zelf een originele, relevante probleemstelling en relevante onderzoeksvragen bepalen en deze helder en ondubbelzinnig formuleren. De student kan de relevantie van zijn onderzoek overbrengen op een niet-gespecialiseerde lezer. De student kan een relevante methodologie kiezen voor de onderzoeksvragen en deze correct toepassen. Hij kan de keuzes in zijn onderzoeksproces verantwoorden en heeft respect voor de onderzoeksdeontologie. De student kan een nieuw element aanbrengen in het wetenschappelijk debat. | | - DC
| De student kan een praktijkprobleem vertalen in een wetenschappelijk verantwoorde probleemstelling. | | - DC
| De student kan theoretische concepten, dimensies en concrete items onderscheiden. | | - DC
| De student kan de resultaten van kwantitatief onderzoek op een wetenschappelijk verantwoorde wijze interpreteren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel is erop gericht om de studenten de nodige vaardigheden aan te lerern om, bij het voeren van een rechtswetenschappelijk onderzoek, de resultaten van de diverse sociale hulpwetenschappen te kunnen integreren. Hierop wordt immers steeds vaker beroep gedaan bij het beantwoorden van evaluatieve en normatieve onderzoeksvragen met betrekking tot het recht. De studenten zullen ook worden ingeschakeld bij het opzetten en uitvoeren van een sociaal-wetenschappelijke enquête om de mogelijkheden en beperkingen daarvan aan den lijve te ondervinden.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Aanwezigheid en deelname aan onderwijsgroep 1 & 2 Tijdig indienen van negen enquêtes |
|
|
|
Gevolg | Geen deelname aan eerste examenkans. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Studenten die niet voldeden aan de voorwaarden (aanwezigheid OG1 & 2, presentatie tijdens onderwijsgroep, medewerking aan enquête) om deel te nemen aan het eerstekansexamen vervullen een vervangtaak. Dit bestaat uit het kritisch evalueren van een sociaal-wetenschappelijk artikel (het blokboek bevat de concrete instructies ter zake). Studenten die tijdens de eerste zittijd wel voldeden aan de gestelde voorwaarden, maar een onvoldoende behaalden op het opleidingsonderdeel, kunnen het examen in de tweede zittijd opnieuw afleggen. Zij kunnen hun punten op de presentatie behouden. Op verzoek kunnen zij echter opteren om de methodologische review als vervangtaak op te nemen. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Er zijn geen specifieke begincompetenties vereist. |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Methodologie van de sociale wetenschappen,Roose & Meuleman,zo recent mogelijk,Academia Press,9789038224251 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|