Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | Educatieve master in de economie jaar 2 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de economie verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert, initieert en geeft leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op innovatie en ontwikkeling van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op krachtig leren, diversiteit en talenten, innovatie en ontwikkeling en samenwerking en co-creatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inhouden
Het OPO ‘PD Innovatie en co-creatie’ verbindt de samenwerking- en coachingsvaardigheden van lerenden met didactische innovaties in de klas en de Vlaamse structuren van onderwijs op school.
Inhouden die aan bod komen, zijn:
1. Structuren van het Vlaams onderwijs
·Een historische schets van de huidige structuur van het secundair en hoger onderwijs, met een actueel overzicht van de ontwikkelingen en vernieuwingen die eraan komen (bv. modernisering van SO)
·Een vergelijking van Vlaamse scholen in een internationale context, zowel van het systeem (bv. vergelijking met Finland, UK, Nederland…) als van de prestaties van lerenden op basis van comparatief effectiviteitsonderzoek (bv. PISA).
·Kwaliteitsbewaking, zowel intern als extern, om de school als lerende organisatie continu te ontwikkelen en te innoveren.
2. Onderwijsinnovatie en technologische ontwikkelingen
·Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
·De meerwaarde van geïntegreerde onderwijstechnologie, onderzoekende werkvormen en ‑vaardigheden en horizonverruimende ervaringen (bv. uitwisselingen, mobiliteit…) voor het leren van lerenden in de klas
3. Samenwerking tussen lerenden, met collega’s en partners en externen
·De processen van creatief en kritisch denken, samen met anderen
·De werking van groepsdynamica bij groepswerk, in de klasgroep (cf. klassfeer, klasklimaat) en op school binnen de vakgroep, ouderraad, werkgroepen, kernteams…
·Schoolleiderschap: over de effectiviteit van diverse types leiderschap en processen om co‑creatief aan de slag te gaan met een schoolteam waarbij aandacht voor een breed draagvlak, inspraak en ‘team learning’
4. Coaching – begeleiding van lerenden
·De vaardigheden van coaching, om in 1‑op‑1 relaties en in groepen leerlingen te begeleiden op een doelgerichte, motiverende manier.
·Verbindend samenwerken met ouders en externen in functie van de onderwijsbehoeften van jongeren
·Ouderbetrokkenheid en gesprekken voeren met ouders met aandacht voor taal, diversiteit en talenten van jongeren.
Leerresultaten
Van studenten in het OPO ‘PD innovatie en co-creatie’ wordt verwacht dat ze:
·inzicht verwerven aangaande de aangereikte inhouden gerelateerd aan de pijler ‘innovatie en co-creatie’
·de vaardigheden verwerven om ‘coachend’ met leerlingen om te gaan, zodat ze deze actief kunnen inzetten in de praktijk
·kritisch‑reflectief omgaan met wetenschappelijke bronnen (o.a. theoretische kaders, resultaten van onderzoek, opiniërende teksten)
·geïnspireerd zijn om op zoek te gaan naar leerprocessen waarin peers, collega’s en ouders zinvolle, positieve en versterkende partners zijn.
·de transfer maken tussen de internationaal‑wetenschappelijke bronnen die ze bestuderen en Vlaamse klaspraktijken en beleidskeuzes.
·overtuigd zijn van de noodzaak om telkens met een kritisch‑reflectieve blik te kijken naar de mogelijkheden en beperkingen van huidige en innoverende praktijken die leiden tot bewuste keuzes bij het evalueren van onderwijs in de zoektocht naar onderwijsverbetering en ‑kwaliteit.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer (≥10/20) wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer (≥10/20) wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op beide onderdelen van de evaluatie een tolereerbaar examenresultaat (≥8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
Extra info | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inspirerend coachen, De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren,Clement, Jef,nieuwe editie,Lannoo,9789401429306 |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 2 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert, initieert en geeft leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op innovatie en ontwikkeling van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op krachtig leren, diversiteit en talenten, innovatie en ontwikkeling en samenwerking en co-creatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inhouden
Het OPO ‘PD Innovatie en co-creatie’ verbindt de samenwerking- en coachingsvaardigheden van lerenden met didactische innovaties in de klas en de Vlaamse structuren van onderwijs op school.
Inhouden die aan bod komen, zijn:
1. Structuren van het Vlaams onderwijs
·Een historische schets van de huidige structuur van het secundair en hoger onderwijs, met een actueel overzicht van de ontwikkelingen en vernieuwingen die eraan komen (bv. modernisering van SO)
·Een vergelijking van Vlaamse scholen in een internationale context, zowel van het systeem (bv. vergelijking met Finland, UK, Nederland…) als van de prestaties van lerenden op basis van comparatief effectiviteitsonderzoek (bv. PISA).
·Kwaliteitsbewaking, zowel intern als extern, om de school als lerende organisatie continu te ontwikkelen en te innoveren.
2. Onderwijsinnovatie en technologische ontwikkelingen
·Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
·De meerwaarde van geïntegreerde onderwijstechnologie, onderzoekende werkvormen en ‑vaardigheden en horizonverruimende ervaringen (bv. uitwisselingen, mobiliteit…) voor het leren van lerenden in de klas
3. Samenwerking tussen lerenden, met collega’s en partners en externen
·De processen van creatief en kritisch denken, samen met anderen
·De werking van groepsdynamica bij groepswerk, in de klasgroep (cf. klassfeer, klasklimaat) en op school binnen de vakgroep, ouderraad, werkgroepen, kernteams…
·Schoolleiderschap: over de effectiviteit van diverse types leiderschap en processen om co‑creatief aan de slag te gaan met een schoolteam waarbij aandacht voor een breed draagvlak, inspraak en ‘team learning’
4. Coaching – begeleiding van lerenden
·De vaardigheden van coaching, om in 1‑op‑1 relaties en in groepen leerlingen te begeleiden op een doelgerichte, motiverende manier.
·Verbindend samenwerken met ouders en externen in functie van de onderwijsbehoeften van jongeren
·Ouderbetrokkenheid en gesprekken voeren met ouders met aandacht voor taal, diversiteit en talenten van jongeren.
Leerresultaten
Van studenten in het OPO ‘PD innovatie en co-creatie’ wordt verwacht dat ze:
·inzicht verwerven aangaande de aangereikte inhouden gerelateerd aan de pijler ‘innovatie en co-creatie’
·de vaardigheden verwerven om ‘coachend’ met leerlingen om te gaan, zodat ze deze actief kunnen inzetten in de praktijk
·kritisch‑reflectief omgaan met wetenschappelijke bronnen (o.a. theoretische kaders, resultaten van onderzoek, opiniërende teksten)
·geïnspireerd zijn om op zoek te gaan naar leerprocessen waarin peers, collega’s en ouders zinvolle, positieve en versterkende partners zijn.
·de transfer maken tussen de internationaal‑wetenschappelijke bronnen die ze bestuderen en Vlaamse klaspraktijken en beleidskeuzes.
·overtuigd zijn van de noodzaak om telkens met een kritisch‑reflectieve blik te kijken naar de mogelijkheden en beperkingen van huidige en innoverende praktijken die leiden tot bewuste keuzes bij het evalueren van onderwijs in de zoektocht naar onderwijsverbetering en ‑kwaliteit.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer (≥10/20) wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer (≥10/20) wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op beide onderdelen van de evaluatie een tolereerbaar examenresultaat (≥8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
Extra info | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inspirerend coachen, De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren,Clement, Jef,nieuwe editie,Lannoo,9789401429306 |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 2 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in ontwerpwetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert, initieert en geeft leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op innovatie en ontwikkeling van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op krachtig leren, diversiteit en talenten, innovatie en ontwikkeling en samenwerking en co-creatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inhouden
Het OPO ‘PD Innovatie en co-creatie’ verbindt de samenwerking- en coachingsvaardigheden van lerenden met didactische innovaties in de klas en de Vlaamse structuren van onderwijs op school.
Inhouden die aan bod komen, zijn:
1. Structuren van het Vlaams onderwijs
·Een historische schets van de huidige structuur van het secundair en hoger onderwijs, met een actueel overzicht van de ontwikkelingen en vernieuwingen die eraan komen (bv. modernisering van SO)
·Een vergelijking van Vlaamse scholen in een internationale context, zowel van het systeem (bv. vergelijking met Finland, UK, Nederland…) als van de prestaties van lerenden op basis van comparatief effectiviteitsonderzoek (bv. PISA).
·Kwaliteitsbewaking, zowel intern als extern, om de school als lerende organisatie continu te ontwikkelen en te innoveren.
2. Onderwijsinnovatie en technologische ontwikkelingen
·Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
·De meerwaarde van geïntegreerde onderwijstechnologie, onderzoekende werkvormen en ‑vaardigheden en horizonverruimende ervaringen (bv. uitwisselingen, mobiliteit…) voor het leren van lerenden in de klas
3. Samenwerking tussen lerenden, met collega’s en partners en externen
·De processen van creatief en kritisch denken, samen met anderen
·De werking van groepsdynamica bij groepswerk, in de klasgroep (cf. klassfeer, klasklimaat) en op school binnen de vakgroep, ouderraad, werkgroepen, kernteams…
·Schoolleiderschap: over de effectiviteit van diverse types leiderschap en processen om co‑creatief aan de slag te gaan met een schoolteam waarbij aandacht voor een breed draagvlak, inspraak en ‘team learning’
4. Coaching – begeleiding van lerenden
·De vaardigheden van coaching, om in 1‑op‑1 relaties en in groepen leerlingen te begeleiden op een doelgerichte, motiverende manier.
·Verbindend samenwerken met ouders en externen in functie van de onderwijsbehoeften van jongeren
·Ouderbetrokkenheid en gesprekken voeren met ouders met aandacht voor taal, diversiteit en talenten van jongeren.
Leerresultaten
Van studenten in het OPO ‘PD innovatie en co-creatie’ wordt verwacht dat ze:
·inzicht verwerven aangaande de aangereikte inhouden gerelateerd aan de pijler ‘innovatie en co-creatie’
·de vaardigheden verwerven om ‘coachend’ met leerlingen om te gaan, zodat ze deze actief kunnen inzetten in de praktijk
·kritisch‑reflectief omgaan met wetenschappelijke bronnen (o.a. theoretische kaders, resultaten van onderzoek, opiniërende teksten)
·geïnspireerd zijn om op zoek te gaan naar leerprocessen waarin peers, collega’s en ouders zinvolle, positieve en versterkende partners zijn.
·de transfer maken tussen de internationaal‑wetenschappelijke bronnen die ze bestuderen en Vlaamse klaspraktijken en beleidskeuzes.
·overtuigd zijn van de noodzaak om telkens met een kritisch‑reflectieve blik te kijken naar de mogelijkheden en beperkingen van huidige en innoverende praktijken die leiden tot bewuste keuzes bij het evalueren van onderwijs in de zoektocht naar onderwijsverbetering en ‑kwaliteit.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer (≥10/20) wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer (≥10/20) wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op beide onderdelen van de evaluatie een tolereerbaar examenresultaat (≥8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
Extra info | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inspirerend coachen, De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren,Clement, Jef,nieuwe editie,Lannoo,9789401429306 |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 2 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 2 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert, initieert en geeft leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op innovatie & ontwikkeling van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op krachtig leren, diversiteit & talenten, innovatie & ontwikkeling en samenwerking & co-creatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inhouden
Het OPO ‘PD Innovatie en co-creatie’ verbindt de samenwerking- en coachingsvaardigheden van lerenden met didactische innovaties in de klas en de Vlaamse structuren van onderwijs op school.
Inhouden die aan bod komen, zijn:
1. Structuren van het Vlaams onderwijs
·Een historische schets van de huidige structuur van het secundair en hoger onderwijs, met een actueel overzicht van de ontwikkelingen en vernieuwingen die eraan komen (bv. modernisering van SO)
·Een vergelijking van Vlaamse scholen in een internationale context, zowel van het systeem (bv. vergelijking met Finland, UK, Nederland…) als van de prestaties van lerenden op basis van comparatief effectiviteitsonderzoek (bv. PISA).
·Kwaliteitsbewaking, zowel intern als extern, om de school als lerende organisatie continu te ontwikkelen en te innoveren.
2. Onderwijsinnovatie en technologische ontwikkelingen
·Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
·De meerwaarde van geïntegreerde onderwijstechnologie, onderzoekende werkvormen en ‑vaardigheden en horizonverruimende ervaringen (bv. uitwisselingen, mobiliteit…) voor het leren van lerenden in de klas
3. Samenwerking tussen lerenden, met collega’s en partners en externen
·De processen van creatief en kritisch denken, samen met anderen
·De werking van groepsdynamica bij groepswerk, in de klasgroep (cf. klassfeer, klasklimaat) en op school binnen de vakgroep, ouderraad, werkgroepen, kernteams…
·Schoolleiderschap: over de effectiviteit van diverse types leiderschap en processen om co‑creatief aan de slag te gaan met een schoolteam waarbij aandacht voor een breed draagvlak, inspraak en ‘team learning’
4. Coaching – begeleiding van lerenden
·De vaardigheden van coaching, om in 1‑op‑1 relaties en in groepen leerlingen te begeleiden op een doelgerichte, motiverende manier.
·Verbindend samenwerken met ouders en externen in functie van de onderwijsbehoeften van jongeren
·Ouderbetrokkenheid en gesprekken voeren met ouders met aandacht voor taal, diversiteit en talenten van jongeren.
Leerresultaten
Van studenten in het OPO ‘PD innovatie en co-creatie’ wordt verwacht dat ze:
·inzicht verwerven aangaande de aangereikte inhouden gerelateerd aan de pijler ‘innovatie en co-creatie’
·de vaardigheden verwerven om ‘coachend’ met leerlingen om te gaan, zodat ze deze actief kunnen inzetten in de praktijk
·kritisch‑reflectief omgaan met wetenschappelijke bronnen (o.a. theoretische kaders, resultaten van onderzoek, opiniërende teksten)
·geïnspireerd zijn om op zoek te gaan naar leerprocessen waarin peers, collega’s en ouders zinvolle, positieve en versterkende partners zijn.
·de transfer maken tussen de internationaal‑wetenschappelijke bronnen die ze bestuderen en Vlaamse klaspraktijken en beleidskeuzes.
·overtuigd zijn van de noodzaak om telkens met een kritisch‑reflectieve blik te kijken naar de mogelijkheden en beperkingen van huidige en innoverende praktijken die leiden tot bewuste keuzes bij het evalueren van onderwijs in de zoektocht naar onderwijsverbetering en ‑kwaliteit.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer (≥10/20) wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer (≥10/20) wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op beide onderdelen van de evaluatie een tolereerbaar examenresultaat (≥8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
Extra info | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inspirerend coachen, De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren,Clement, Jef,nieuwe editie,Lannoo,9789401429306 |
|
|
|
|
|
 | Specifieke lerarenopleiding economie | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
specifieke lerarenopleiding Limlo | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
specifieke lerarenopleiding Step | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
Inhouden
Het OPO ‘PD Innovatie en co-creatie’ verbindt de samenwerking- en coachingsvaardigheden van lerenden met didactische innovaties in de klas en de Vlaamse structuren van onderwijs op school.
Inhouden die aan bod komen, zijn:
1. Structuren van het Vlaams onderwijs
·Een historische schets van de huidige structuur van het secundair en hoger onderwijs, met een actueel overzicht van de ontwikkelingen en vernieuwingen die eraan komen (bv. modernisering van SO)
·Een vergelijking van Vlaamse scholen in een internationale context, zowel van het systeem (bv. vergelijking met Finland, UK, Nederland…) als van de prestaties van lerenden op basis van comparatief effectiviteitsonderzoek (bv. PISA).
·Kwaliteitsbewaking, zowel intern als extern, om de school als lerende organisatie continu te ontwikkelen en te innoveren.
2. Onderwijsinnovatie en technologische ontwikkelingen
·Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
·De meerwaarde van geïntegreerde onderwijstechnologie, onderzoekende werkvormen en ‑vaardigheden en horizonverruimende ervaringen (bv. uitwisselingen, mobiliteit…) voor het leren van lerenden in de klas
3. Samenwerking tussen lerenden, met collega’s en partners en externen
·De processen van creatief en kritisch denken, samen met anderen
·De werking van groepsdynamica bij groepswerk, in de klasgroep (cf. klassfeer, klasklimaat) en op school binnen de vakgroep, ouderraad, werkgroepen, kernteams…
·Schoolleiderschap: over de effectiviteit van diverse types leiderschap en processen om co‑creatief aan de slag te gaan met een schoolteam waarbij aandacht voor een breed draagvlak, inspraak en ‘team learning’
4. Coaching – begeleiding van lerenden
·De vaardigheden van coaching, om in 1‑op‑1 relaties en in groepen leerlingen te begeleiden op een doelgerichte, motiverende manier.
·Verbindend samenwerken met ouders en externen in functie van de onderwijsbehoeften van jongeren
·Ouderbetrokkenheid en gesprekken voeren met ouders met aandacht voor taal, diversiteit en talenten van jongeren.
Leerresultaten
Van studenten in het OPO ‘PD innovatie en co-creatie’ wordt verwacht dat ze:
·inzicht verwerven aangaande de aangereikte inhouden gerelateerd aan de pijler ‘innovatie en co-creatie’
·de vaardigheden verwerven om ‘coachend’ met leerlingen om te gaan, zodat ze deze actief kunnen inzetten in de praktijk
·kritisch‑reflectief omgaan met wetenschappelijke bronnen (o.a. theoretische kaders, resultaten van onderzoek, opiniërende teksten)
·geïnspireerd zijn om op zoek te gaan naar leerprocessen waarin peers, collega’s en ouders zinvolle, positieve en versterkende partners zijn.
·de transfer maken tussen de internationaal‑wetenschappelijke bronnen die ze bestuderen en Vlaamse klaspraktijken en beleidskeuzes.
·overtuigd zijn van de noodzaak om telkens met een kritisch‑reflectieve blik te kijken naar de mogelijkheden en beperkingen van huidige en innoverende praktijken die leiden tot bewuste keuzes bij het evalueren van onderwijs in de zoektocht naar onderwijsverbetering en ‑kwaliteit.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer (≥10/20) wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer (≥10/20) wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op beide onderdelen van de evaluatie een tolereerbaar examenresultaat (≥8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
Extra info | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor een niet tolereerbaar cijfer werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inspirerend coachen, De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren,Clement, Jef,nieuwe editie,Lannoo,9789401429306 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|