Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | master TEW - minor beleidsmanagement | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
master TEW-BM | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het onderdeel Milieurecht wil de studenten vertrouwd maken met dit rechtsgebied, dat voortdurend evolueert. De rode draden in de selectie en behandeling van de thema’s die aan bod komen, zijn tijdsbestendigheid en praktijkrelevantie. De studenten verwerven inzicht en een houvast in onder meer het instrumentendebat, de milieubeleidsbeginselen, de milieueffectrapportage, de omgevingsvergunning en handhavingsvraagstukken. De hoorcolleges putten uit sprekende maatschappelijke debatten en praktijkgevallen.
Het onderdeel milieu-economie introduceert duurzaamheid en duurzaamheidsbeoordelingsmethodes. Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die in de noden van de huidige generaties voorziet zonder te schaden in de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun noden te voorzien. De leerdoelen van deze cursus zijn daarom: (1) het kunnen aantonen van de nood en complexitieit van duurzame ontwikkeling; (2) het kunnen onderscheiden van zwakke en sterke visies op duurzaamheid en het kunnen verklaren hoe transitie (management) in zijn werk gaat; (3) het kunnen voorstellen, motiveren en opzetten van een geschikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor een gegeven probleem; (4) het kunnen bekomen, interpreteren en nuanceren van de resultaten van een duurzaamheidsbeoordelingsmethode.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 13 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Beide delen van het opleidingsonderdeel worden mondeling afgenomen en zijn gesloten boek. Voor het deel van Prof. Lizin wordt geen voorbereidingstijd voorzien. Voor het deel van Prof. Billiet wordt voorbereidingstijd voorzien. Beide delen wegen even zwaar door in de eindbeoordeling. Het deel van Prof. Lizin bevat evaluatie gedurende het onderwijsjaar. Deze punten blijven behouden in 2de zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Punten voor evaluatie gedurende het academiejaar blijven behouden in 2de zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Milieurecht in kort bestek,Bernard Vanheusden, et al,laatste editie,Intersentia |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Milieurecht,Bundeling van wetteksten
- Milieubeleid. Milieurecht.
|
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de economie vrije keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master kan complexe, reële (bedrijfs)economische vragen oplossen aan de hand van een conceptueel-analytisch kader dat bouwt op kennis en inzichten uit de bedrijfskunde, economie en aanverwante gedragswetenschappen. | - EC
| De educatieve master kan op een kritisch onderbouwde manier een keuze maken uit een set van meerdere eventueel zelf gegenereerde beslissingsmogelijkheden om bedrijfs- of beleidsvraagstukken van organisaties op een wetenschappelijk verantwoorde wijze te analyseren en op basis hiervan strategische beslissingen voor te stellen. | - EC
| De educatieve master kan een complex-dynamische regionale en (inter)nationale omgeving mee betrekken bij het oplossen van (bedrijfs)economische vragen met aandacht voor langetermijnbeslissingen. Hij/zij integreert hierbij de rol van de verschillende stakeholders en laat duurzaamheids- en ethische overwegingen meewegen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het onderdeel Milieurecht wil de studenten vertrouwd maken met dit rechtsgebied, dat voortdurend evolueert. De rode draden in de selectie en behandeling van de thema’s die aan bod komen, zijn tijdsbestendigheid en praktijkrelevantie. De studenten verwerven inzicht en een houvast in onder meer het instrumentendebat, de milieubeleidsbeginselen, de milieueffectrapportage, de omgevingsvergunning en handhavingsvraagstukken. De hoorcolleges putten uit sprekende maatschappelijke debatten en praktijkgevallen.
Het onderdeel milieu-economie introduceert duurzaamheid en duurzaamheidsbeoordelingsmethodes. Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die in de noden van de huidige generaties voorziet zonder te schaden in de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun noden te voorzien. De leerdoelen van deze cursus zijn daarom: (1) het kunnen aantonen van de nood en complexitieit van duurzame ontwikkeling; (2) het kunnen onderscheiden van zwakke en sterke visies op duurzaamheid en het kunnen verklaren hoe transitie (management) in zijn werk gaat; (3) het kunnen voorstellen, motiveren en opzetten van een geschikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor een gegeven probleem; (4) het kunnen bekomen, interpreteren en nuanceren van de resultaten van een duurzaamheidsbeoordelingsmethode.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 13 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Beide delen van het opleidingsonderdeel worden mondeling afgenomen zonder voorbereidingstijd en gesloten boek. Beide delen wegen even zwaar door in de eindbeoordeling. Het deel van Prof. Lizin bevat evaluatie gedurende het onderwijsjaar. Deze punten blijven behouden in 2de zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Punten voor evaluatie gedurende het academiejaar blijven behouden in 2de zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Milieurecht in kort bestek,Bernard Vanheusden, et al,laatste editie,Intersentia |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Milieurecht,Bundeling van wetteksten
- Milieubeleid. Milieurecht.
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|