Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Cultuurwetenschappen 1A (3680)
|
3,0 stptn |
|
|
Cultuurwetenschappen 1B (3681)
|
4,0 stptn |
|
|
Ontwerpmethodiek 1 / Inleiding in onderzoek (2309)
|
3,0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Cultuurwetenschappen 2 (2325)
|
5,0 stptn |
|
|
Humane wetenschappen 2 (2327)
|
4,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelorjaar in de architectuur | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | - EC
| De student kan onderzoeksmethoden selecteren, toepassen en integreren in het ontwerpproces en kan onderzoeksdata verzamelen, verwerken en interpreteren, en op gerichte en kritische wijze omgaan met bronmateriaal. | - EC
| De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata creatief en overtuigend communiceren, gebruikmakend van de gepaste communicatie- en visualisatietechnieken, zowel handmatig als digitaal. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. | - EC
| De student kan kritisch reflecteren over de eigen ontwerpvaardigheden en omgaan met kritiek van anderen om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Nu jullie vlak bij het einde van jullie bachelorjaren staan, en klaar zijn om de stap te maken naar de master, willen we binnen het vak cultuur met jou nadenken wie je bent als ontwerper. Plaats je jezelf binnen een traditie van eerder functionalistische denkers, of situeer je je eerder binnen de kritische hoek? Is jouw werk vooral gefocust op het herdenken /waarderen van het verleden of is het eerder toekomstgericht? Is het eerder materialistisch of sociaal georiënteerd of gaan die voor jou hand in hand? Weet je wie jou allemaal is vooraf gegaan in dat denken en werken? Hoe vernieuw je dat denken en werken vandaag? De lessen bestaan uit een reeks theoretische uiteenzettingen van enkele vooraanstaande culturele denkers die veel architecten en stedenbouwkundigen geïnspireerd hebben. Wij koppelen hun werk aan praktijkvoorbeelden. Als eindresultaat schrijf je een paper die jouw positie in het veld onderbouwt met de theorieën die je meekreeg. Ook schrijf je een motivatie waarin je je seminariekeuze voor de master bepaalt.
Basisteksten van toonaangevende theoretici worden online geplaatst. Mogelijke teksten zijn Sennet: craft, kleinschalig, maakeconomie De Botton: geluk/utopieën/maakbare wereld Arturo Escobar/Latour, Politics of Nature: decolonisatie, aandacht naar de natuur Jacques Rancière: kritisch ontwerp Martha Nussbaum: emoties/capaciteiten Judith Butler/Puig de la Bellacasa : gender/zorg ...
|
Het ontwikkelen en schrijven van een academische paper die aansluit bij een van de thema's en / of onderzoeksmethode(n) die worden aangereikt. Het schrijven van een motivatie voor de masterseminaries.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De paper dient tijdig en volgens de aangegeven richtlijnen ingeleverd te worden. |
|
|
|
Gevolg | In geval de paper niet wordt ingeleverd conform de aangegeven richtlijnen, krijgt de student een 0 voor de beoordeling. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studie -en werkmateriaal, nodig voor het uitvoeren van de opdrachten, wordt tijdens het academiejaar via Blackboard aan de studenten meegedeeld |
|
|
|
|
|
 | schakelprogramma architectuur jaar 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
Nu jullie vlak bij het einde van jullie bachelorjaren staan, en klaar zijn om de stap te maken naar de master, willen we binnen het vak cultuur met jou nadenken wie je bent als ontwerper. Plaats je jezelf binnen een traditie van eerder functionalistische denkers, of situeer je je eerder binnen de kritische hoek? Is jouw werk voor gefocust op het herdenken /waarderen van het verleden of is het eerder toekomstgericht? Is het eerder materialistisch of sociaal georiënteerd of gaan die voor jou hand in hand? Weet je wie jou allemaal is vooraf gegaan in dat denken en werken? Hoe vernieuw je dat denken en werken vandaag? De lessen bestaan uit een reeks theoretische uiteenzettingen van enkele vooraanstaande culturele denkers die veel architecten en stedenbouwkundigen geïnspireerd hebben. Wij koppelen hun werk aan praktijkvoorbeelden. Als eindresultaat schrijf je een paper die jouw positie in het veld onderbouwt met de theorieën die je meekreeg en vertaal je die positie naar je studio-opdracht. Met name, hoe helpen deze (een, enkele of vele) teksten je om een architecturale visie/concept en ontwerp uit te werken rond kleinschalige detentie?
Basisteksten van toonaangevende theoretici worden online geplaatst. Mogelijke teksten zijn Sennet: craft, kleinschalig, maakeconomie De Botton: geluk/utopieën/maakbare wereld Arturo Escobar/Latour, Politics of Nature: decolonisatie, aandacht naar de natuur Jacques Rancière: kritisch ontwerp Martha Nussbaum: emoties/capaciteiten Judith Butler/Puig de la Bellacasa : gender/zorg ...
|
Het ontwikkelen en schrijven van een academische paper die aansluit bij een van de thema's en / of onderzoeksmethode(n) die worden aangereikt. Het schrijven van een motivatie voor de masterseminaries.
|
Het ontwikkelen en schrijven van een academische paper die aansluit bij een van de thema's en / of onderzoeksmethode(n) die worden aangereikt. Er moet een link zijn met 'Cultuurwetenschappen' in de meest brede zin van het woord.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De paper dient tijdig en volgens de aangegeven richtlijnen ingeleverd te worden. |
|
|
|
Gevolg | In geval de paper niet wordt ingeleverd conform de aangegeven richtlijnen, krijgt de student een 0 voor de beoordeling. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studie -en werkmateriaal, nodig voor het uitvoeren van de opdrachten, wordt tijdens het academiejaar via Blackboard aan de studenten meegedeeld |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|