Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Inleiding Algoritmen en Programmeren (3326)
|
5,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De afgestudeerde bachelor informatica kan oplossings-mogelijkheden voor een probleem en tools die hiervoor beschikbaar zijn, vergelijken en afwegen op hun correctheid, bruikbaarheid en efficiëntie. Hierbij kan hij zijn keuzes verantwoorden. | - EC
| EC 5: De afgestudeerde bachelor informatica kent een breed spectrum van actuele en relevante softwareontwikkelingstools en bibliotheken en kan daarmee werken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde bachelor informatica kan zijn tijd efficiënt indelen en respecteert deadlines. | - EC
| EC 11: De afgestudeerde bachelor informatica hecht belang aan de technische kwaliteit van het geleverde eindproduct: hij werkt punctueel, volgt de gegeven specificaties op en neemt zijn verantwoordelijkheid (door bijvoorbeeld regelmatig backups te nemen en geen auteursrechten te schenden). Hiertoe maakt hij gebruik van de gepaste tools en methodes zoals debugging, testing en versiebeheer. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel worden een reeks concepten en (programmeer)vaardigheden behandeld in de context van imperatief programmeren en de programmeertaal C. Het opleidingsonderdeel bouwt verder op de eerder opgedane kennis en vaardigheden met betrekking tot het oplossen van problemen, computationeel denken en coderen van oplossingen. Dankzij het referentiekader dat uitgebreid wordt in dit opleidingsonderdeel kan de student snel nieuwe programmeertalen leren (in het bijzonder de programmeertaal C++).
Een aantal van de behandelde onderwerpen (in een niet-bindende lijst):
- basisconcepten in C, zoals primitieve en user-defined datatypes, variabelen en constanten, operatoren, controle- en lusstructuren, functies;
- de C Standard Library en documentatie, onder meer in de context van arrays, strings, dynamische geheugenallocatie en (file) I/O;
- geheugenadressen, pointers (waaronder dubbele pointers en functiepointers), parameterbinding, stack en heap;
- dynamische datastructuren, waaronder meerdimensionale arrays en gelinkte lijsten;
- gestructureerde manieren om (modulaire) oplossingen uit te werken;
- technieken en tools voor debugging, refactoring en profiling.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient actief aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, kan de student niet slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De permanente evaluatie wordt vervangen door één of meerdere taken. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides, studieleidraad en bijkomend lesmateriaal worden beschikbaar gesteld via Blackboard. |
|
|
|
|
|
 | 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel worden een reeks concepten en (programmeer)vaardigheden behandeld in de context van imperatief programmeren en de programmeertaal C. Het opleidingsonderdeel bouwt verder op de eerder opgedane kennis en vaardigheden met betrekking tot het oplossen van problemen, computationeel denken en coderen van oplossingen. Dankzij het referentiekader dat uitgebreid wordt in dit opleidingsonderdeel kan de student snel nieuwe programmeertalen leren (in het bijzonder de programmeertaal C++).
Een aantal van de behandelde onderwerpen (in een niet-bindende lijst):
- basisconcepten in C, zoals primitieve en user-defined datatypes, variabelen en constanten, operatoren, controle- en lusstructuren, functies;
- de C Standard Library en documentatie, onder meer in de context van arrays, strings, dynamische geheugenallocatie en (file) I/O;
- geheugenadressen, pointers (waaronder dubbele pointers en functiepointers), parameterbinding, stack en heap;
- dynamische datastructuren, waaronder meerdimensionale arrays en gelinkte lijsten;
- gestructureerde manieren om (modulaire) oplossingen uit te werken;
- technieken en tools voor debugging, refactoring en profiling.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient actief aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, kan de student niet slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De permanente evaluatie wordt vervangen door één of meerdere taken. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides, studieleidraad en bijkomend lesmateriaal worden beschikbaar gesteld via Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|