Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Functioneren bij musculoskeletale aandoeningen (4111)
|
12,0 stptn |
|
|
Functioneren bij neurologische aandoeningen (4109)
|
12,0 stptn |
|
|
Introductie kinesitherapeutisch profiel en werkveld (3942)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Niet-numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kan op basis van klinisch redeneren vanuit de hulpvraag, de anamnese en het kinesitherapeutisch onderzoek een kinesitherapeutische diagnose stellen. | | | - BC
| De student kan de kinesitherapeutische diagnose opbouwen op een professionele wijze met oog voor het klinisch redeneren. | | - DC
| De student kan voor een klinische casus conform de vereiste vorm (kinesitherapeutisch methodisch handelen) en inhoud (biopsychosociaal model/ICF) de diagnostische fase van het kinesitherapeutisch dossier opmaken. | | | - BC
| De student levert voor elke klinische casus een kinesitherapeutisch dossier aan conform de verstrekte richtlijnen. | | | - BC
| De student kan het ICF model hanteren en doelstellingen formuleren conform opgegeven richtlijnen. | - EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | | - BC
| De student kan actief luisteren in de klinische praktijk. | | | - BC
| De student hanteert professioneel en correct taalgebruik aangepast aan het niveau van de patiënt. | | | - BC
| De student kan verbale en non-verbale communicatie op elkaar afstemmen. | | | - BC
| De student bezit de attitudes die relevant zijn voor de kinesitherapeut-patiënt relatie in de klinische praktijk, i.e. empathie, respect, positieve gezindheid, echtheid en transparantie. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen leerproces aangaande zijn communicatievaardigheden. | | | - BC
| De student toont inzicht in zijn eigen werkpunten en kan concreet formuleren op welke manier hij hier aan kan werken | | - DC
| De student kan op een adequate en professionele wijze schriftelijk rapporteren. | | | - BC
| De student hanteert een zakelijk en professioneel taalgebruik, afgestemd op de doelgroep. | - EC
| EC 4 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student neemt op een democratische manier een actieve rol op binnen het team. | | | - BC
| De student draagt bij aan een aangenaam werkklimaat in een team met professionals | | - DC
| De student is in staat de verschillende kwaliteiten binnen een groep te detecteren en actief er op in te spelen. | | | - BC
| De student heeft kennis van de kwaliteiten van elk groepslid binnen het team met professionals | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen functioneren en het functioneren van de groepsleden binnen het team. | | | - BC
| De student kan correcte feedback geven over de samenwerkingsvaardigheden van teamleden | - EC
| EC 5 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. | | - DC
| De student kan de eigen werkzaamheden tijdsefficiënt organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten tijdig in. | | | - BC
| De student is tijdig aanwezig op gemaakte afspraken. | | - DC
| De student kan eigen werkzaamheden doelgericht organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten in volgens vooraf vastgelegde richtlijnen. | - EC
| EC 7 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzichten in de algemene gezondheidsproblemen en mogelijke preventie in een diversiteitscontext. | | - DC
| De student kan een gezondheidsprobleem analyseren. | | | - BC
| De student kan in zijn analyse de oorzaken achterhalen in termen van gedrag, leefstijl en omgevingscondities. | - EC
| EC 10 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie gaat in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen (niveau gesimuleerde patiënt/cliënt) op ethisch verantwoorde wijze te werk. | | - DC
| De student definieert het ethisch probleem correct. | | | - BC
| De student formuleert correct ethische waarden. | | | - BC
| De student identificeert correct conflicterende waarden. | | | - BC
| De bevindingen van de student zijn consistent met de casus. | | - DC
| De student kan kritisch argumenteren met betrekking tot een ethisch probleem. | | | - BC
| De student gebruikt voldoende argumenten. | | | - BC
| De student gebruikt correcte argumenten. | | - DC
| De student kan genuanceerde en onderbouwde conclusies formuleren. | | | - BC
| De student bewaakt de samenhang tussen argumentatie en conclusie. | | | - BC
| De student formuleert een duidelijke conclusie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De klemtoon van het stroomblok Klinische Exploratie ligt op het ontwikkelen en integreren van de competentielijnen in het kinesitherapeutisch handelen. De opbouw hiervan gebeurt in 4 periodes die parallel lopen met de 4 kwartielen. Tijdens elke periode wordt aan de hand van een klinische casus een kinesitherapeutisch dossier opgemaakt of een alternatieve opdracht uitgevoerd. De inhoud van het dossier of de alternatieve opdracht bevat naast de thematische inhouden een integratie van de competentielijnen.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
kijkstage ✔
|
|
|
klinische les ✔
|
|
|
opdrachten ifv klinische casuïstiek ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
simulatie multidisciplinair overleg ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student behaalt een PASS op dit opleidingsonderdeel indien: - Portfolio in orde - PASS behaald voor CampusRUN 10km - 4 kijkstages succesvol uitgevoerd - PASS behaald op 75% van opdrachten (=3/4 opdrachten) - 8/20 behaald op de paper |
|
|
|
Gevolg | De student behaalt een fail voor dit opleidingsonderdeel indien niet voldaan werd aan één of meerdere voorwaarden. De onderdelen waarvoor niet voldaan werd dienen hernomen te worden in de tweede zittijd. |
|
|
|
Extra info | Specifiekere info rond evaluatie wordt via BB gecommmuniceerd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Alle opdrachten waarvoor een fail werd behaald, dienen te worden hernomen in 2e zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn,Andre Vyt,1ste druk,Garant Uitgevers,9789044135626 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer DO: Klinische exploratie, 1ste editie, Acco, EAN |
|
|
|
|
|
 | voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Niet-numeriek |  |
|
|
|
De klemtoon van het stroomblok Klinische Exploratie ligt op het ontwikkelen en integreren van de competentielijnen in het kinesitherapeutisch handelen. De opbouw hiervan gebeurt in 4 periodes die parallel lopen met de 4 kwartielen. Tijdens elke periode wordt aan de hand van een klinische casus een kinesitherapeutisch dossier opgemaakt of een alternatieve opdracht uitgevoerd. De inhoud van het dossier of de alternatieve opdracht bevat naast de thematische inhouden een integratie van de competentielijnen.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
kijkstage ✔
|
|
|
klinische les ✔
|
|
|
opdrachten ifv klinische casuïstiek ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
simulatie multidisciplinair overleg ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Andere: | simulatie multidisciplinair overleg |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student behaalt een PASS op dit onderdeel indien: - Portfolio in orde is - PASS behaald voor CampusRUN 10km - 4 kijkstages succesvol uitgevoerd - PASS behalen op 75% van opdrachten (=3/4 opdrachten) |
|
|
|
Gevolg | Indien aan één of meerdere voorwaarden niet voldaan werd behaalt de student een fail voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De opdrachten waarvoor een fail behaald werd dienen in tweede zittijd verbeterd te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn,Andre Vyt,1ste druk,Garant Uitgevers,9789044135626 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer DO: Klinische exploratie, 1ste editie, Acco, EAN |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|