Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Computer graphics (0661)
|
5,0 stptn |
|
|
Image Processing (2169)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | master informatica volledig keuzepakket | 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De meeste andere vakken in de richting visual computing spitsen zich (terecht) toe op beeld: hoe beelden te synthetiseren op een computer, en hoe de computer camerabeelden kan verwerken. Een multi-media expert, die naam waardig, beschikt echter ook over kennis van hoe andere zintuigen dan de ogen aansgesproken kunnen worden. Deze cursus focust op geluid. Geluid ondersteunt vaak beeld (probeer eens een spel te spelen of een spannende film te bekijken zonder geluid), maar andersom zijn er ook veel toepassingen waar beeld vooral het geluid ondersteunt (bijvoorbeeld videofonie zoals skype, ).
Concreet komen in dit vak de volgende aspecten aan bod : de digitale voorstelling van geluid, het filteren van geluid, geluidsynthese op de computer (hoe werkt een digitale synthesizer?), psycho-akkoestiek (hoe neemt een mens geluid waar, met nadruk op kwantitatieve modelleren en toepassingen bvb mp3 compressie), het simuleren van de voorplanting van geluid in een virtuele 3D omgeving, en de weergave van spatial geluid (5.1 surround geluid is maar het begin).
De eerste onderwerpen (representative en filtering) bouwen sterk voort op het vak beeldverwerking, en leggen vooral de nadruk op de parallellen en de verschillen tussen beeld- en geluidsverwerking. De simulatie van de voortplanting van geluid in een 3D omgeving is dan weer gerelateerd met het onderwerp van de cursus fotorealistische beeldsynthese, maar wordt als op zich staand geheel gedoceerd.
Het vak wordt net als de andere vakken in de richting visual computing ondersteund met oefeningen en een practicum. De oefeningen en het practicum gebeuren op een uniek audioverwerkingsplatform, axoloti (www.axoloti.be), dat door een vroegere medewerker in het kader van onderzoek- en ontwikkelingsprojecten werd bedacht en gerealiseerd.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De les over het filteren van geluid veronderstelt voorkennis mbt het filteren van beelden in spatiaal domein en in frequentiedomein (via Fouriertransformatie). Deze les wordt georganiseerd na de lessen over beeldfiltering in het vak beeldverwerking, om de student de kans te geven desnoods in dat vak de nodige voorkennis op te doen.
De les over simulatie van spatiaal geluid bouwt voort op het ray tracing algoritme uit de computergrafiek. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Papers en hoofdstukken uit boeken. Slides van hoorcolleges. |
|
|
|
|
|
 | master informatica profiel Visual Computing | 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De meeste andere vakken in de richting visual computing spitsen zich (terecht) toe op beeld: hoe beelden te synthetiseren op een computer, en hoe de computer camerabeelden kan verwerken. Een multi-media expert, die naam waardig, beschikt echter ook over kennis van hoe andere zintuigen dan de ogen aansgesproken kunnen worden. Deze cursus focust op geluid. Geluid ondersteunt vaak beeld (probeer eens een spel te spelen of een spannende film te bekijken zonder geluid), maar andersom zijn er ook veel toepassingen waar beeld vooral het geluid ondersteunt (bijvoorbeeld videofonie zoals skype, ).
Concreet komen in dit vak de volgende aspecten aan bod : de digitale voorstelling van geluid, het filteren van geluid, geluidsynthese op de computer (hoe werkt een digitale synthesizer?), psycho-akkoestiek (hoe neemt een mens geluid waar, met nadruk op kwantitatieve modelleren en toepassingen bvb mp3 compressie), het simuleren van de voorplanting van geluid in een virtuele 3D omgeving, en de weergave van spatial geluid (5.1 surround geluid is maar het begin).
De eerste onderwerpen (representative en filtering) bouwen sterk voort op het vak beeldverwerking, en leggen vooral de nadruk op de parallellen en de verschillen tussen beeld- en geluidsverwerking. De simulatie van de voortplanting van geluid in een 3D omgeving is dan weer gerelateerd met het onderwerp van de cursus fotorealistische beeldsynthese, maar wordt als op zich staand geheel gedoceerd.
Het vak wordt net als de andere vakken in de richting visual computing ondersteund met oefeningen en een practicum. De oefeningen en het practicum gebeuren op een uniek audioverwerkingsplatform, axoloti (www.axoloti.be), dat door een vroegere medewerker in het kader van onderzoek- en ontwikkelingsprojecten werd bedacht en gerealiseerd.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De les over het filteren van geluid veronderstelt voorkennis mbt het filteren van beelden in spatiaal domein en in frequentiedomein (via Fouriertransformatie). Deze les wordt georganiseerd na de lessen over beeldfiltering in het vak beeldverwerking, om de student de kans te geven desnoods in dat vak de nodige voorkennis op te doen.
De les over simulatie van spatiaal geluid bouwt voort op het ray tracing algoritme uit de computergrafiek. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Papers en hoofdstukken uit boeken. Slides van hoorcolleges. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|