Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 2 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Object-georiënteerd programmeren I (2195)
|
8,0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Algoritmen en datastructuren (0656)
|
8,0 stptn |
|
|
Objectgeoriënteerd programmeren II (4183)
|
8,0 stptn |
|
Of groep 3 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Object-georiënteerd programmeren I (2195)
|
8,0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Algoritmen en datastructuren (0656)
|
8,0 stptn |
|
|
Object-georiënteerd programmeren II (2247)
|
7,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde bachelor informatica kan de informatica aspecten uit een concreet reëel probleem distilleren, hij kan dit probleem analyseren en modelleren, hij kan zijn creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen synthetiseren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde bachelor informatica kan oplossings-mogelijkheden voor een probleem en tools die hiervoor beschikbaar zijn, vergelijken en afwegen op hun correctheid, bruikbaarheid en efficiëntie. Hierbij kan hij zijn keuzes verantwoorden. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde bachelor informatica kan in teamverband werken aan een project van matige complexiteit. Hierbij zijn niet alleen vakinhoudelijke aspecten van belang maar ook communicatieve en sociale vaardigheden en het kunnen maken van goede taakafspraken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde bachelor informatica kan zijn tijd efficiënt indelen en respecteert deadlines. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde bachelor informatica kan over zijn werk rapporteren, communiceren en presenteren aan vakgenoten. | - EC
| EC 11: De afgestudeerde bachelor informatica hecht belang aan de technische kwaliteit van het geleverde eindproduct: hij werkt punctueel, volgt de gegeven specificaties op en neemt zijn verantwoordelijkheid (door bijvoorbeeld regelmatig backups te nemen en geen auteursrechten te schenden). Hiertoe maakt hij gebruik van de gepaste tools en methodes zoals debugging, testing en versiebeheer. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde bachelor informatica houdt rekening met gebruikersaspecten van de informatica. | - EC
| EC 14: De afgestudeerde bachelor informatica kan reflecteren over kritiek en kan op basis hiervan zijn gedrag aanpassen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De meeste informaticaprojecten uit de praktijk zijn ofwel te groot of moeten op te korte termijn opgeleverd worden om door een enkele persoon te laten uitvoeren. Teamwerk, met duidelijke afspraken (bijvoorbeeld over interfaces) tussen teamleden, is noodzakelijk om een grote taak binnen de gestelde termijn tot een goed einde te brengen. Meestal zijn de opdrachtgevers zelf geen informatici en zijn ze niet vertrouwd met de manier waarop problemen ondubbelzinnig gespecificeerd worden in de informatica. De informaticus zal daarom op basis van communicatie met de opdrachtgever een analyse moeten uitvoeren van het probleem, waarop ontwerp en planning volgt. Vermits informatica-ontwikkeling een dure zaak is en er vaak opvolging achteraf nodig is (bijvoorbeeld om nieuwe features toe te voegen), is rapportering en documentatie van groot belang. In dit project zullen naast rapportering en documentatie ook verscheidene andere professionele vaardigheden ingeoefend worden zoals presenteren, teamwork en time management. Bovendien worden real-life opdrachten gegeven (waar praktisch mogelijk ook met externe opdrachtgever), zodat dit project ook bijdraagt tot de stakeholder awareness van de deelnemende studenten. In dit project leert de student dat informatica in de praktijk meer is dan het toepassen van de juiste algoritmen en datastructuren en het schrijven van goede code. De student zal voor een eerste keer op geïntegreerde wijze met alle bovenstaande aspecten in aanraking komen, weliswaar in een gecontroleerde omgeving.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Analyse ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Overleg met opdrachtgever ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Projectevaluatie, rekening houdend met de probleemaanpak, het gerealiseerde eindproduct en de schriftelijke en mondelinge communicatie |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|