Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleiding
|
|
|
|
Voor de volgende opleidingen dient u een bepaald aantal studiepunten credits, vrijstellingen, reeds getolereerde onvoldoendes of ingezette tolereerbare onvoldoendes behaald te hebben. Het vereiste aantal studiepunten wordt per opleiding weergegeven.
|
|
|
bachelor in de informatica
|
120,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 270 | 10,0 | 12 | 258 | 10,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
schakelprogramma informatica | Verplicht | 270 | 10,0 | 12 | 258 | 10,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde bachelor informatica kan de informatica aspecten uit een concreet reëel probleem distilleren, hij kan dit probleem analyseren en modelleren, hij kan zijn creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen synthetiseren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde bachelor informatica kan oplossings-mogelijkheden voor een probleem en tools die hiervoor beschikbaar zijn, vergelijken en afwegen op hun correctheid, bruikbaarheid en efficiëntie. Hierbij kan hij zijn keuzes verantwoorden. | - EC
| EC 4: De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van het wetenschappelijk karakter van informatica als discipline, is in staat informatie uit wetenschappelijk onderzoek kritisch te verwerken en is zich ervan bewust dat er grenzen zijn aan de kennis in de informatica. | - EC
| EC 5: De afgestudeerde bachelor informatica kent een breed spectrum van actuele en relevante softwareontwikkelingstools en bibliotheken en kan daarmee werken. | - EC
| EC 6: De afgestudeerde bachelor informatica toont gezond kritische ingesteldheid en kan rigoureus redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige grondslagen van de informatica. Hij/zij kan een standpunt innemen en verdedigen op basis van (wetenschappelijk) verworven kennis en inzicht. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde bachelor informatica is in staat om Nederlandstalige en Engelstalige vakliteratuur te verwerken, op het niveau van de standaard handboeken voor de discipline. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde bachelor informatica kan zijn tijd efficiënt indelen en respecteert deadlines. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde bachelor informatica kan over zijn werk rapporteren, communiceren en presenteren aan vakgenoten. | - EC
| EC 11: De afgestudeerde bachelor informatica hecht belang aan de technische kwaliteit van het geleverde eindproduct: hij werkt punctueel, volgt de gegeven specificaties op en neemt zijn verantwoordelijkheid (door bijvoorbeeld regelmatig backups te nemen en geen auteursrechten te schenden). Hiertoe maakt hij gebruik van de gepaste tools en methodes zoals debugging, testing en versiebeheer. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde bachelor informatica houdt rekening met gebruikersaspecten van de informatica. | - EC
| EC 14: De afgestudeerde bachelor informatica kan reflecteren over kritiek en kan op basis hiervan zijn gedrag aanpassen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Zelfstandig kunnen analyseren, aanpakken/implementeren en evalueren van een gegeven probleemstelling, ondersteund door een geschreven werk. Het eindwerk is een uiteenzetting van de (nieuwe) informaticaleerstof die men heeft moeten aanwenden en/of bijleren om tot een voltooiing van de opdracht te komen. De student levert een eindproduct af op basis waarvan bepaald wordt op welke manier de specifieke eindcompetenties van de bachelorproef gehaald werden. Concreet omvat dit eindproduct de volgende elementen:
- de bachelorproeftekst;
- een wetenschappelijk vulgariserende tekst;
- een mondelinge (poster)presentatie op academisch niveau;
- een bundeling van de verslagen van de vergaderingen met begeleiders en promotor.
Voor de start van de bachelorproef worden er lessen seminarie gegeven door verscheidene leden van de vakgroep Informatica; deze bestaan uit lezingen die de verschillende profielen van de Master Informatica kaderen (door een horizontale voorstelling en een voorstelling van de opleidingsonderdelen van de profielen, en het kaderen van de profielen binnen bestaande onderzoeksdomeinen). Het doel van de seminaries is tweevoudig. Enerzijds helpt het de studenten bij het vormen van een beter beeld over de verschillende profielen die worden aangeboden binnen de Masteropleiding in de Informatica aan UHasselt en kunnen de studenten een meer gerichte keuze maken uit de aangeboden onderwerpen voor de bachelorproef. Daarnaast verwerven de studenten meer inzichten in lopende onderzoeken binnen het werkveld. De studenten zijn verplicht de seminaries bij te wonen.
|
|
|
|
|
|
|
Seminaries ✔
|
|
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Proefschrift ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Ander examen | 100 % |
|
Andere: | Proefschrift (zie ook Extra Info) |
|
|
|
|
|
|
Extra info | De student levert een eindproduct (bachelorproeftekst, wetenschappelijk vulgariserende tekst, mondelinge (poster)presentatie op academisch niveau, bundeling van de verslagen) af op basis waarvan bepaald wordt op welke manier de specifieke eindcompetenties van de bachelorproef gehaald werden. De beoordeling van de bachelorproef gebeurt uitsluitend op basis van de inhoud en de kwaliteit van het geleverde werk. De verantwoordelijkheid voor de inhoud en de kwaliteit van het geleverde werk ligt bij de student. De promotor en de begeleiders zullen hier zoveel mogelijk over proberen te waken, maar hebben uitsluitend een adviserende rol. Het effectieve werk wordt door de student geleverd. Ook de verantwoordelijkheid voor de opvolging, de planning, en de studievoortgang ligt bij de student. De uiteindelijke beoordeling van het geheel gebeurt door de promotor in nauw overleg met de begeleiders, assessoren, de andere stafleden en de coördinerend verantwoordelijke.
Het onderwerp van de toegewezen bachelorproef is enkel geldig gedurende het academiejaar waarin het aangeboden wordt en zal dus vervallen wanneer de student niet slaagt voor de bachelorproef tijdens datzelfde academiejaar (herexamen inbegrepen). Bij onvoorziene omstandigheden kan de examencommissie hierover een andere beslissing nemen. Bijkomende informatie wordt in de leidraad opgenomen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
In aanvulling bij de desbetreffende informatie in de OER, wordt een leidraad uitgedeeld met verdere concrete informatie in verband met de voorbereiding van de bachelorproef. In de loop van het academiejaar kan de informatie van de leidraad aangevuld worden met praktische informatie, bijvoorbeeld i.v.m. afspraken en de procedure om het proefschrift in te dienen. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|