Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde bachelor informatica kan de informatica aspecten uit een concreet reëel probleem distilleren, hij kan dit probleem analyseren en modelleren, hij kan zijn creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen synthetiseren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde bachelor informatica kan oplossings-mogelijkheden voor een probleem en tools die hiervoor beschikbaar zijn, vergelijken en afwegen op hun correctheid, bruikbaarheid en efficiëntie. Hierbij kan hij zijn keuzes verantwoorden. | - EC
| EC 6: De afgestudeerde bachelor informatica toont gezond kritische ingesteldheid en kan rigoureus redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige grondslagen van de informatica. Hij/zij kan een standpunt innemen en verdedigen op basis van (wetenschappelijk) verworven kennis en inzicht. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde bachelor informatica kan in teamverband werken aan een project van matige complexiteit. Hierbij zijn niet alleen vakinhoudelijke aspecten van belang maar ook communicatieve en sociale vaardigheden en het kunnen maken van goede taakafspraken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde bachelor informatica kan zijn tijd efficiënt indelen en respecteert deadlines. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde bachelor informatica kan over zijn werk rapporteren, communiceren en presenteren aan vakgenoten. | - EC
| EC 11: De afgestudeerde bachelor informatica hecht belang aan de technische kwaliteit van het geleverde eindproduct: hij werkt punctueel, volgt de gegeven specificaties op en neemt zijn verantwoordelijkheid (door bijvoorbeeld regelmatig backups te nemen en geen auteursrechten te schenden). Hiertoe maakt hij gebruik van de gepaste tools en methodes zoals debugging, testing en versiebeheer. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde bachelor informatica houdt rekening met gebruikersaspecten van de informatica. | - EC
| EC 13: De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van de ethisch-maatschappelijke context waarin hij informatica bedrijft en handelt daarnaar. | - EC
| EC 14: De afgestudeerde bachelor informatica kan reflecteren over kritiek en kan op basis hiervan zijn gedrag aanpassen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student maakt kennis met gebruikersaspecten van software en technologie binnen het human-computer interaction veld. Aan de hand van aangereikte principes, richtlijnen, en processen leren studenten gebruikersinterfaces te ontwikkelen op maat van de eindgebruiker. Deze technieken worden vooral toegepast op mobiele systemen waarbij er gebruik gemaakt wordt van het Android platform. Hierbij verwerft de student verwerft een basiskennis van programmeren in Android. Naast mobiele systemen behandelt dit opleidingsonderdeel ook andere types van hedendaagse user interfaces.
De student maakt kennis met deze onderwerpen via introductiecolleges en praktisch werk (taken en/of project).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
|
Ander examen | 50 % |
|
Andere: | Praktisch werk: (groeps-)taken en (groeps-)project |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien 60% op het praktisch werk behaald wordt, mag die deelscore overgedragen worden naar de herkansing. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aan beide onderdelen (praktisch werk en schriftelijk examen) deel te nemen. Er worden enkel punten toegekend voor dit vak indien aan alle onderdelen van de evaluatie wordt deelgenomen en voldoende participatie in het praktisch gedeelte kan aangetoond worden |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindcijfer toegekend. |
|
|
|
Extra info | Indien een groepsproject of groepstaak deel uitmaakt van de evaluatie, dan wordt dit beoordeeld met een groepscijfer, maar bij onevenwichtige bijdrage van de leden van het team kan overgegaan worden naar een individueel cijfer. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de herkansing worden groepsproject en groepstaken vervangen door individuele taken/project. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal wordt uitgedeeld in de hoorcolleges. |
|
|
|
|
|
 | 2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor IT | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student maakt kennis met gebruikersaspecten van software en technologie binnen het human-computer interaction veld. Aan de hand van aangereikte principes, richtlijnen, en processen leren studenten gebruikersinterfaces te ontwikkelen op maat van de eindgebruiker. Deze technieken worden vooral toegepast op mobiele systemen waarbij er gebruik gemaakt wordt van het Android platform. Hierbij verwerft de student verwerft een basiskennis van programmeren in Android. Naast mobiele systemen behandelt dit opleidingsonderdeel ook andere types van hedendaagse user interfaces.
De student maakt kennis met deze onderwerpen via introductiecolleges en praktisch werk (taken en/of project).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
|
Ander examen | 50 % |
|
Andere: | Praktisch werk: (groeps-)taken en (groeps-)project |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien 60% op het praktisch werk behaald wordt, mag die deelscore overgedragen worden naar de herkansing. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aan beide onderdelen (praktisch werk en schriftelijk examen) deel te nemen. Er worden enkel punten toegekend voor dit vak indien aan alle onderdelen van de evaluatie wordt deelgenomen en voldoende participatie in het praktisch gedeelte kan aangetoond worden |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindcijfer toegekend. |
|
|
|
Extra info | Indien een groepsproject of groepstaak deel uitmaakt van de evaluatie, dan wordt dit beoordeeld met een groepscijfer, maar bij onevenwichtige bijdrage van de leden van het team kan overgegaan worden naar een individueel cijfer. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de herkansing worden groepsproject en groepstaken vervangen door individuele taken/project. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal wordt uitgedeeld in de hoorcolleges. |
|
|
|
|
|
 | 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student maakt kennis met gebruikersaspecten van software en technologie binnen het human-computer interaction veld. Aan de hand van aangereikte principes, richtlijnen, en processen leren studenten gebruikersinterfaces te ontwikkelen op maat van de eindgebruiker. Deze technieken worden vooral toegepast op mobiele systemen waarbij er gebruik gemaakt wordt van het Android platform. Hierbij verwerft de student verwerft een basiskennis van programmeren in Android. Naast mobiele systemen behandelt dit opleidingsonderdeel ook andere types van hedendaagse user interfaces.
De student maakt kennis met deze onderwerpen via introductiecolleges en praktisch werk (taken en/of project).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
|
Ander examen | 50 % |
|
Andere: | Praktisch werk: (groeps-)taken en (groeps-)project |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien 60% op het praktisch werk behaald wordt, mag die deelscore overgedragen worden naar de herkansing. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aan beide onderdelen (praktisch werk en schriftelijk examen) deel te nemen. Er worden enkel punten toegekend voor dit vak indien aan alle onderdelen van de evaluatie wordt deelgenomen en voldoende participatie in het praktisch gedeelte kan aangetoond worden |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindcijfer toegekend. |
|
|
|
Extra info | Indien een groepsproject of groepstaak deel uitmaakt van de evaluatie, dan wordt dit beoordeeld met een groepscijfer, maar bij onevenwichtige bijdrage van de leden van het team kan overgegaan worden naar een individueel cijfer. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de herkansing worden groepsproject en groepstaken vervangen door individuele taken/project. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal wordt uitgedeeld in de hoorcolleges. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|