Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI hanteert ICT-toepassingen en bezit de nodige programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inhoud: Een programma is een recept voor een probleemstelling dat tevens kan uitgevoerd worden door een computer. Programmeren combineert dan ook twee verschillende vaardigheden: (1) het bedenken van het algoritme (het recept); en, (2) het uitvoerbaar maken van dit algoritme aan de hand van een programmeertaal. Deze cursus leert je problemen op te lossen met behulp van een computer door het aanleren van programmeervaardigheden en computationeel denken. We maken gebruik van de programmeertaal Python. Hoewel deze taal zeer omvangrijk is, beperken we ons tot de belangrijkste programmeerconcepten die tevens gemeenschappelijk zijn aan de meeste programmeertalen: instructies, data types, variabelen, operatoren, controle- en herhalingsstructuren, en functies. Met betrekking tot computationeel denken, behandelen we abstractie, generalisatie, reductie, decompositie, en testing. Een belangrijk deel van de cursus is gewijd aan het denkproces dat voorafgaat aan het bedenken van algoritmen.
Sleutelwoorden: algoritmen, computationeel denken, programmeervaardigheden
Doelstellingen
- De student kan imperatief programmeren met behulp van de programmeertaal Python. In het bijzonder kan hij/zij gebruik maken van primitieve types, strings, lijsten, van herhalings- en voorwaardelijke opdrachten, en van procedures en functies.
- De student begrijpt het belang van precieze syntaxis en semantiek bij het programmeren. Hij/zij kent het onderscheid tussen beide.
- De student kan redeneren over programma's en kan programma's debuggen.
- De student weet wat algoritmen zijn, kan deze zelf opstellen (voor eenvoudige problemen), en kan hier over redeneren.
- De student is vertrouwd met de principes van computationeel denken en kan deze toepassen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minimaal 50% behalen op dit deelcijfer |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minimaal 50% behalen op dit deelcijfer |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Als tweede kans voor de taken wordt een vervangende oefening voorzien op het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het handboek en de studieleidraad worden via blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
 | 3de bachelorjaar handelsingenieur | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI beheerst ICT-toepassingen en de nodige basis programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inhoud: Een programma is een recept voor een probleemstelling dat tevens kan uitgevoerd worden door een computer. Programmeren combineert dan ook twee verschillende vaardigheden: (1) het bedenken van het algoritme (het recept); en, (2) het uitvoerbaar maken van dit algoritme aan de hand van een programmeertaal. Deze cursus leert je problemen op te lossen met behulp van een computer door het aanleren van programmeervaardigheden en computationeel denken. We maken gebruik van de programmeertaal Python. Hoewel deze taal zeer omvangrijk is, beperken we ons tot de belangrijkste programmeerconcepten die tevens gemeenschappelijk zijn aan de meeste programmeertalen: instructies, data types, variabelen, operatoren, controle- en herhalingsstructuren, en functies. Met betrekking tot computationeel denken, behandelen we abstractie, generalisatie, reductie, decompositie, en testing. Een belangrijk deel van de cursus is gewijd aan het denkproces dat voorafgaat aan het bedenken van algoritmen.
Sleutelwoorden: algoritmen, computationeel denken, programmeervaardigheden
Doelstellingen
- De student kan imperatief programmeren met behulp van de programmeertaal Python. In het bijzonder kan hij/zij gebruik maken van primitieve types, strings, lijsten, van herhalings- en voorwaardelijke opdrachten, en van procedures en functies.
- De student begrijpt het belang van precieze syntaxis en semantiek bij het programmeren. Hij/zij kent het onderscheid tussen beide.
- De student kan redeneren over programma's en kan programma's debuggen.
- De student weet wat algoritmen zijn, kan deze zelf opstellen (voor eenvoudige problemen), en kan hier over redeneren.
- De student is vertrouwd met de principes van computationeel denken en kan deze toepassen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minimaal 50% behalen op dit deelcijfer |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minimaal 50% behalen op dit deelcijfer |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Als tweede kans voor de taken wordt een vervangende oefening voorzien op het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het handboek en de studieleidraad worden via blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
 | 1ste bachelorjaar in de wiskunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
2de bachelorjaar in de wiskunde optie biowiskunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 12: De bachelor Wiskunde heeft een basiskennis van programmeren en kan courante wiskundige software gebruiken (bv. Maple, Matlab). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inhoud: Een programma is een recept voor een probleemstelling dat tevens kan uitgevoerd worden door een computer. Programmeren combineert dan ook twee verschillende vaardigheden: (1) het bedenken van het algoritme (het recept); en, (2) het uitvoerbaar maken van dit algoritme aan de hand van een programmeertaal. Deze cursus leert je problemen op te lossen met behulp van een computer door het aanleren van programmeervaardigheden en computationeel denken. We maken gebruik van de programmeertaal Python. Hoewel deze taal zeer omvangrijk is, beperken we ons tot de belangrijkste programmeerconcepten die tevens gemeenschappelijk zijn aan de meeste programmeertalen: instructies, data types, variabelen, operatoren, controle- en herhalingsstructuren, en functies. Met betrekking tot computationeel denken, behandelen we abstractie, generalisatie, reductie, decompositie, en testing. Een belangrijk deel van de cursus is gewijd aan het denkproces dat voorafgaat aan het bedenken van algoritmen.
Sleutelwoorden: algoritmen, computationeel denken, programmeervaardigheden
Doelstellingen
- De student kan imperatief programmeren met behulp van de programmeertaal Python. In het bijzonder kan hij/zij gebruik maken van primitieve types, strings, lijsten, van herhalings- en voorwaardelijke opdrachten, en van procedures en functies.
- De student begrijpt het belang van precieze syntaxis en semantiek bij het programmeren. Hij/zij kent het onderscheid tussen beide.
- De student kan redeneren over programma's en kan programma's debuggen.
- De student weet wat algoritmen zijn, kan deze zelf opstellen (voor eenvoudige problemen), en kan hier over redeneren.
- De student is vertrouwd met de principes van computationeel denken en kan deze toepassen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minimaal 50% behalen op dit deelcijfer |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minimaal 50% behalen op dit deelcijfer |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Als tweede kans voor de taken wordt een vervangende oefening voorzien op het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het handboek en de studieleidraad worden via blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de economie vrije keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master kan complexe, reële (bedrijfs)economische vragen oplossen aan de hand van een conceptueel-analytisch kader dat bouwt op kennis en inzichten uit de bedrijfskunde, economie en aanverwante gedragswetenschappen. | - EC
| De educatieve master kan op een kritisch onderbouwde manier een keuze maken uit een set van meerdere eventueel zelf gegenereerde beslissingsmogelijkheden om bedrijfs- of beleidsvraagstukken van organisaties op een wetenschappelijk verantwoorde wijze te analyseren en op basis hiervan strategische beslissingen voor te stellen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inhoud: Een programma is een recept voor een probleemstelling dat tevens kan uitgevoerd worden door een computer. Programmeren combineert dan ook twee verschillende vaardigheden: (1) het bedenken van het algoritme (het recept); en, (2) het uitvoerbaar maken van dit algoritme aan de hand van een programmeertaal. Deze cursus leert je problemen op te lossen met behulp van een computer door het aanleren van programmeervaardigheden en computationeel denken. We maken gebruik van de programmeertaal Python. Hoewel deze taal zeer omvangrijk is, beperken we ons tot de belangrijkste programmeerconcepten die tevens gemeenschappelijk zijn aan de meeste programmeertalen: instructies, data types, variabelen, operatoren, controle- en herhalingsstructuren, en functies. Met betrekking tot computationeel denken, behandelen we abstractie, generalisatie, reductie, decompositie, en testing. Een belangrijk deel van de cursus is gewijd aan het denkproces dat voorafgaat aan het bedenken van algoritmen.
Sleutelwoorden: algoritmen, computationeel denken, programmeervaardigheden
Doelstellingen
- De student kan imperatief programmeren met behulp van de programmeertaal Python. In het bijzonder kan hij/zij gebruik maken van primitieve types, strings, lijsten, van herhalings- en voorwaardelijke opdrachten, en van procedures en functies.
- De student begrijpt het belang van precieze syntaxis en semantiek bij het programmeren. Hij/zij kent het onderscheid tussen beide.
- De student kan redeneren over programma's en kan programma's debuggen.
- De student weet wat algoritmen zijn, kan deze zelf opstellen (voor eenvoudige problemen), en kan hier over redeneren.
- De student is vertrouwd met de principes van computationeel denken en kan deze toepassen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minimaal 50% behalen op dit deelcijfer |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minimaal 50% behalen op dit deelcijfer |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Als tweede kans voor de taken wordt een vervangende oefening voorzien op het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het handboek en de studieleidraad worden via blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|